Fatale twist

A van Steeg 16 oktober 2024
Suzanna Esther heeft al meerdere boeken geschreven waarvan ik 2020 Kamp Alpha heb gelezen. Nu kreeg ik de kans om Fatale twist te lezen. Was mijn leeservaring net zo positief als bij haar vorige boek die ik las?

Hana de Jong is de dochter van een Friese vader en Koreaanse moeder. Als haar moeder onverwachts is overleden is ze naar Korea verhuist waar ze bij haar tante Gi in Itae-won is ingetrokken. In het dagelijks leven werk ze voor haar eigen bedrijfje ‘De laatste reis’, een reinigings- en ontruimingsdienst in de breedste zin van het woord. Samen met haar collega Duri ruimen ze huizen waar ze soms waardevolle spullen ontdekken. Maar als ze op papieren stuiten die meer duidelijkheid geven over een verdwijning 14 jaar geleden, veranderd hun leven ook. Er worden aanslagen gepleegd op mensen uit hun omgeving en Hana wil weten wat het verband is met de verdwijning destijds. Maar is ze het wel veilig om dit onderzoek zelf te willen plegen? Is ze haar leven dan wel zeker?

Fatale twist is een boek waar ik wel even in moest komen door de Koreaanse namen. Maar Esther weet de verhaallijn en personages goed op te bouwen waarbij het geheel heel beeldend overkomt. Je voelt de spanning en hoopt maar op het beste. Lange tijd leidt de auteur de lezer feilloos door het verhaal waarbij je steeds meer informatie krijgt over het geheel en de personen. De schrijfstijl is uitnodigend, maar ik moest wel goed de namen binnen perspectief houden.

Esther heeft met haar zevende boek laten zien dat het schrijven echt in haar bloed zit. Met haar eigen stijl neemt ze de lezer mee door Fatale twist en na het lezen kun je tevreden het boek dichtslaan. Dat de cultuur in Zuid-Korea zo anders is dan bij ons weet de auteur feilloos in het verhaal te verweven. Ze heeft hierin ook research gepleegd wat het verhaal echt ten goede is gekomen.

Wie op zoek is na een verhaal met een goed uitgedacht plot zou Fatale twist zeker een kans moeten geven. De auteur heeft de tijd genomen om een beeld te schetsen tussen de culturen en dat is goed uit de verf gekomen. 3.5 sterren voor Fatale twist.

Meer recensies van A van Steeg