Wederom een geweldig boek van Horst

A van Steeg 27 september 2024
Zodra ik zie dat ik er een boek van Jørn Lier Horst op de planning staat, wordt ik al enthousiast. Wat kan hij heerlijk schrijven! Grenzeloos is zijn nieuwste werk met opnieuw William Wisting in de hoofdrol. Zou Horst opnieuw een geweldig verhaal hebben geschreven waarbij ik het boek nauwelijks kon wegleggen?

Wanneer Wisting wordt gevraagd om een moordzaak op te lossen is dit voor hem geen ongewone vraag, maar dit keer betreft het een vraag van een leider van een online groep. Want Astria, haar online naam, is al een tijdje offline. Wat de leider alleen weet is dat ze Noors is en 32 jaar zou zijn. Wisting besluit in deze zaak te duiken, al heeft hij weinig aanknopingspunten. Hij gaat ook met een nickname in de online groep en daar begint een lastige zoektocht. Want niet iedereen is even actief binnen de groep en ze hebben allemaal een nickname. Wie is Astria en waar is ze? Want de vraag of ze nog leeft speelt natuurlijk ook, maarde belangrijkste vraag is of Wisting deze zaak kan oplossen. .

Jørn Lier Horst laat met Grenzeloos zien dat hij nog steeds een geweldig Scandinavische thriller kan schrijven. Hij heeft een beeldende schrijfstijl en dat is ook een van de redenen dat zijn boeken tot een serie op tv zijn te bekijken. Heerlijk om te zien dat William Wisting hier een gezicht krijgt waardoor de boeken nog meer beeldvorming krijgen. Dit keer schrijft hij met korte en vlotte hoofdstukken waarbij de hoofdstukken beginnen met de nickname waar vanuit hij het hoofstuk schrijft. Hierdoor leeft het verhaal continue en dat maakt Grenzeloos tot een sterk boek.

Inmiddels ben ik groot fan van Jørn Lier Horst en ik kijk nu alweer uit naar een boek van hem. Of het nu alleen door hem is geschreven of samen met Thomas Enger. Wie een goed uitgewerkte Scandinavische thriller zoekt moet Horst echt een kans geven. Zijn verhalen zijn niet tenenkrommend spannend, maar goed psychologisch uitgewerkt waarbij de personages echt een gezicht krijgen. Ik ben groot fan en geef Grenzeloos 4 sterren.

Meer recensies van A van Steeg