Coco Pinchard en haar enerverend leventje (3.5*)

A van Steeg 02 juli 2024
Robert Bryndza is bekend om zijn sterke thrillerreeksen, maar nu heeft hij zich aan een totaal ander genre gewijd met zijn debuutroman Het geheime leven van Coco Pinchard. Het is een begin van een nieuwe serie en ik was zeer benieuwd of hij de lezer in dit genre net zo zou kunnen vermaken met zijn schrijfstijl. Heeft hij zijn naam nog meer bekendheid gegeven door een roman te schrijven met een cynische inslag?

Coco Pinchard is getrouwd met de knappe Daniel en is gelukkig met haar zoon Rosencrantz. Ze lijkt eindelijk naam te maken met haar debuut in het boekenvak en al het geluk lijkt haar toe te lachen. Helaas blijkt al snel dat al het geluk haar juist tegen zit. Haar man gaat bij haar weg, haar debuut blijkt een flop en haar zoon lijkt ook zo haar eigen plan te trekken. Daarnaast krijgt ze ook nog eens de zorg van haar schoonmoeder door de neus geboord en blijkt ze, wat ze allang weer was vergeten, haar plekje voor haar moestuin. Het leven als 40-er had ze toch heel anders voor zich gezien dan zoals ze deze nu leeft. Maar dan blijkt dat ze wel een knappe buurman heeft in het tuintjescomplex en wordt ze benaderd om een ander verhaal te schrijven. Zal het geluk dan toch een keerzijde voor haar krijgen?

Het geheime leven van Coco Pinchard is geschreven via een dagboekvorm in mailwisselingen. Dit maakt dat de personages al snel een gezicht krijgen en je echt een verschil ziet in hun karakers. Bryndza schrijft zijn debuut met een cynische pen en dat moet de lezer wel liggen. Ik heb eerder boeken in dit genre gelezen en vind het leuk zolang ik het maar niet achtereen hoef te lezen. Ik las het boek dan ook verspreid over een aantal dagen. Omdat het geheel heel makkelijk is geschreven, is het boek ook makkelijk aan de kant te leggen en weer op te pakken. Dit komt mede ook door de korte mailwisselingen en de gemakkelijke schrijfstijl.

Bryndza laat zien dat hij niet alleen zijn creatie in zijin thrillers kwijt kan, maar ook in romans. Hij weet al snel een setting te creëren waarin je als lezer een duidelijk beeld heb van het geheel Hierdoor kun je heel makkelijk het verhaal over meerdere dagen verspreiden. Ik heb genoten van zijn debuut al vond ik het verhaal wel met wat momenten afzwakken. Ik geef om die reden zijn debuut Het geheime leven van Coco Pinchard 3.5 sterren.

Meer recensies van A van Steeg