Wat een prachtige gedichtenbundel! (4.5*)

A van Steeg 05 september 2024
Ronald Maxim Wijnia is bekend op social media onder de naam Taaltriggert. Hij schrijft hier korte gedichtjes die vaak rakend en herkenbaar zijn. Nu heeft hij zijn tweede boekje met de titel Het geluk lacht je af en toe uitgebracht met zijn zo herkenbare gedichtjes. Was ik hierover net zo enthousiast als zijn post op social media?

Wie de bundel van Het geluk lacht je af en toe ziet zal de opvallende titel gelijk opvallen. Het is een zin waar je direct over nadenkt en te gelijkertijd weet te raken. Want wat is geluk voor jou als persoon? Wat is af en toe voor diegene? Eenmaal aan de bundel beginnende moest ik me echt inhouden om niet door gedichten heen te vliegen omdat ik ze zo mooi en pakkend vond. Ik besloot om eerst door het boekje heen te bladeren en het vervolgens weg te leggen. Daarna besloot ik over de dagen heen steeds een aantal gedichten steeds te lezen, te ervaren en tot me door te laten dringen. Hierdoor heb ik een kleine week over Het geluk lacht je af en toe gedaan.

Wat mij zo raakt en triggert is de eenvoud van de gedichten van Wijnia. Met (meestal) heel weinig woorden weet hij wel tot de kern te komen en de lezer te raken of tot nadenken te stemmen. Waar het ene gedicht over de liefde gaat, gaar de andere over verlies maar nergens kreeg ik het gevoel dat Wijnia niet de juiste snaar weet te vinden. Ik ben zo benieuwd of hij de gedichten voelt opkomen en zo kan schrijven of echt gaat zitten voor zijn gedicht. Het eerste lijkt het meest logische, maar misschien is het geeneens zou gemakkelijk als het op papier lijkt.

Ik volg al een lange periode Taaltriggert en was gelijk nieuwsgierig toen ik ontdekte dat Wijnia ook een gedichtenbundel had geschreven recent. Ik heb Het geluk lacht je af en toe met plezier ervaren en gelezen en de gedichtenbundel krijgt een mooi plekje op mijn leesplank. Ik heb vaker bundels met gedichten mogen lezen en ervaren, maar Het geluk lacht je af en toe komt wel bij de favorieten te staan. 4.5 sterren voor deze bundel.

Meer recensies van A van Steeg