Psychologische thriller (3.5*)

A van Steeg 28 augustus 2024
Het hotel is alweer het vierde boek van Lucy Foley en ik las haar voorgangers met veel plezier. Elke keer weet ze de lezer op het verkeerde spoor te zetten en zijn zoveel mensen verdacht. Weet ze deze sfeer in haar nieuwste boek opnieuw te creëren? Zal Het hotel de nachtmerrie worden voor de mensen die daar aanwezig zijn of juist niet?

In Het hotel maken we kennis met Francesca die de eigenaresse is van een luxe hotel. Ze heeft een prachtig weekend georganiseerd en alles moet in de puntjes kloppen. Ze krijgt hulp van de medewerkers van het hotel en van haar man. Maar wat veel gasten niet weten is dat Francesca in dit hotel is opgegroeid toen het nog een luxe huis was. Hier is in het verleden wat gebeurd wat nu toch de drijfveer lijkt te zijn voor de bijzondere gebeurtenissen in het hotel. Maar wat is er nu echt aan de hand en wie kan wie nog vertrouwen?

Net als in haar voorgaande boeken weet ze de sfeer gelijk neer te zetten. De (hoofd)personages worden geïntroduceerd en al snel wordt het verhaal psychologisch interessant. Wat direct opvalt, is dat Foley voor een andere schrijfstijl heeft gekozen, maar gelukkig wel de korte hoofdstukken heeft behouden. Hierdoor lees je het geheel steeds vanuit een ander perspectief en zijn er veel verdachte personen die de lezer in de gaten wil blijven houden. Want jong en oud lijken een verborgen agenda met zich mee te brengen en dat maakt het verhaal interessant als je dit vanuit het verleden weer bekijkt.

Het hotel zit psychologisch lekker in elkaar en dat geeft het verhaal de juiste lading. Toch vind ik Het hotel niet haar beste boek. Ik miste haar vertrouwde schrijfstijl die ik in haar andere boeken zo sterk vond. Nu neigt ze meer naar een verhaalvorm, wat op zich helemaal niet verkeerd is, maar het geeft het geheel alleen een andere lading.

Wie fan is van psychologische thriller zal Het hotel zeker een kans moeten geven. De cover knalt in ieder geval en valt heerlijk op. Ik hou ervan! Ik las Het hotel met plezier maar hoop dat ze de volgende keer weer overgaat naar haar oude schrijfstijl. 3.5 sterren voorFoley ’s vierde boek.

Meer recensies van A van Steeg