Het meisje van Loutro en nog zoveel meer (2.5*)

A van Steeg 12 augustus 2024
Het meisje van Loutro neemt de lezer mee naar een gebeurtenis dertig jaar geleden. Maar wat is er toen gebeurd en wie is hier verantwoordelijk voor? Wat heeft dit gedaan met de mensen die destijds in de buurt waren met hun levens in het heden?

In Het meisje van Loutro nemen de auteurs de lezer mee in een verhaal wat in het verleden heeft afgespeeld en nu weer actueel wordt in het heden. Vier vrienden waren destijds op vakantie naar het warme Griekenland, maar als daar een jonge vrouw verdwijnt en daarna onder verdachte omstandigheden wordt teruggevonden, lijkt de dader duidelijk, maar is dit wel de echte dader? Middels vele gebeurtenissen wordt de lezer door het verhaal in het heden en verleden geleidt en komt de waarheid boven tafel. Wat is de daadwerkelijke reden achter deze tragische dood?

Laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen en zeggen dat dit verhaal echt over de top is geschreven en op een aantal punten ook niet helemaal lekker loopt. De auteurs schrijven onder de naam José Robertus, maar José heeft het verhaal vanuit Nederland geschreven en Robertus vanuit Gran Canaria en zijn inmiddels goede vrienden. De basis van het verhaal is niet slecht bedacht maar de uitwerking is met momenten tenenkrommend. Elke keer wordt er weer iets nieuws bedacht om het verhaal op gang te houden tot het op een gegeven moment bijna te flauw wordt om verder te lezen. De auteurs hebben hun best gedaan voor een spannend verhaal, maar de uitwerking maakt dat het niet echt spannend wordt door de vele voorvallen.

Het meisje van Loutro was niet mijn boek en ik was eerlijk gezegd blij dat ik het boek uit had. De personages maken veel mee en hebben onderling nog steeds contact. Een mooi gegeven, maar daar is ook het meeste mee gezegd. De andere verhaallijn is een goede keuze maar wordt wel aardig uit zijn verband getrokken. Dit alles maakt dat het verhaal geen rust kent en bijna een opsomming van gebeurtenissen wordt.

Persoonlijk had ik graag meer rust in het verhaal gezien en ook minder randzaken aangestipt gekregen. Dan had het verhaal veel meer kracht uitgestraald en had het van mij zeker een hogere beoordeling gekregen. Helaas kom in dit keer niet verder dan maximaal 2.5 sterren.

Meer recensies van A van Steeg