Sterven klagende kampeerder echt eerder?

A van Steeg 08 augustus 2024
Klagende kampeerder sterven sneller las ik op mijn vakantie waar we verbleven op een camping. Wat een passende titel tijdens de vakantieperiode, toch? Maar was ik over het verhaal net zo enthousiast?

Arne heef besloten om in zijn zomervakantie als receptionist aan de slag te gaan. Na een treinrit komt hij aan in een verlaten dorpje waar hij naar de camping gebracht zal worden. Eenmaal aangekomen op de camping in Bergerac heeft hij al snel twijfel of hij wel de juiste keuze heeft gemaakt. Maar hij is er nu eenmaal dus hij besluit er wat van te gaan maken. Hij staat de gasten te woord en gaat in zijn vrije tijd om met zijn collega’s. Maar dat het zijn ideale vakantiebaan is, nee dat zeker niet. Wat zitten er figuren tussen de gasten, zeg! Maar als blijkt dat er meer aan de hand is op de camping en er een voorval plaatsvindt, is het tijd voor keuzes maken. Maar ben je dan een team samen of sta je er alleen voor?

Klagende kampeerders sterven sneller is een verhaal geworden die hilarisch en cynisch te noemen is. De gebeurtenissen zijn grappig, maar ook wel voorspellend op sommige vlakken. Toch weet Van der Linden de lezer continue bij het verhaal te houden door weer iets te bedenken wat er plaatsvindt op de camping of bij zijn collega’s. De schrijfstijl is daarnaast makkelijk te noemen waardoor je het verhaal snel kunt lezen.

Persoonlijk vond ik het boek leuk voor tussendoor, maar geen hoogvlieger. Het is een boek die valt onder spanning, maar dat vind ik persoonlijk niet. Het is een boek die heel grappig is uitgedacht door de auteur zelf de hoofdrol te geven. Wat zal hij genoten hebben tijdens het schrijven van dit verhaal. Ik geef Klagende kampeerder sterven sneller een gemiddelde beoordeling van 3 sterren.

Meer recensies van A van Steeg