Koel water zit psychologisch goed in elkaar

A van Steeg 06 september 2024
Julienne Brouwers heeft via Kobo plus haar naam al goed weten te vestigen als auteur. Haar boeken worden veelvuldig gelezen en nu heeft ze alweer haar volgende boek geschreven met de titel Koel water. Heeft ze opnieuw een sterke thriller geschreven waar de lezer van zal smullen?

Hugo du Bois lijkt het goed voor elkaar samen met zijn compagnon Paul de Haas. Wanneer ze een feest hebben van het werk valt het Louise, zijn minnares en collega, op dat hij niet zichzelf is en wel dronken lijkt. Samen met zijn secretaresse Marianne zetten ze hem op de taxi en de volgende dag blijkt dat Hugo niet meer wakker is geworden. Zijn vrouw vindt hem dood op bed en direct gaan bij sommige mensen de alarmbellen af. Wie wilde Hugo dood hebben? En wie was er bekend met de geheime agenda van Hugo? Als er later nog een slachtoffer valt wil Louise zeker weten wie er achter de doden zit. Ondertussen lijkt haar woonmaatje Annechien haar steeds meer naar haar toe te trekken en steunt haar in alles. Als Levi, een collega van Louise, steeds meer interesse heeft in haar, gaan de twee een relatie aan. Maar wie kan wie nog vertrouwen binnen het kantoor? Want dat er meerdere verdachten zijn is duidelijk, maar wie wilde deze mensen weg hebben van de werkvloer?

Brouwer heeft met Koel water niet zo zeer een stevige thriller geschreven maar eerder een psychologische thriller. Ze weet de verdenkingen goed te verdelen over de personages en weet de dader heel lang buiten beeld te houden, wat mij betreft. Louise is een sterke vrouw die veel pijn ervaart als blijkt dat ze niet de enige maƮtresse is van Hugo, maar wat maakt dat Hugo zo'n leven leidde terwijl hij thuis nog twee dochters had? Dit alles weet de auteur mooi bij elkaar te brengen en uit te werken tot een psychologisch spel voor de lezer.

Koel water vind ik persoonlijk een van haar betere boeken waarbij de titel goed is gekozen. Wat ik al aangeef, vind ik het geen thriller waarbij ik op mijn puntje van mijn stoel zat, maar psychologisch is het sterk uitgewerkt. Neem daarbij de interessante personages en je hebt de meeste ingrediƫnten bij elkaar. Brouwers mag trots zijn op haar nieuwste werk. Het kan zomaar eens veel lezers gaan bereiken.

Koel water is een goede thriller geworden waarbij de setting en de personages goed op elkaar zijn afgestemd. Hierdoor zit het geheel sterk in elkaar en dit geeft de lezer zeker fijne leesuurtjes. Ik geef graag 4 sterren aan Koel water.

Meer recensies van A van Steeg