Fijn feelgood debuut (3.5*)

A van Steeg 27 februari 2024
Licht, camera, aantrekkingskracht is het debuut van Mary K. Franklin die onder het genre second chance romance wordt geschaard. In dit verhaal wordt de lezer meegenomen in het leven van de camera, filmopname en alles wat daaromheen gebeurt. Maar kun je je gevoelens als actrice ten alle tijde aan de kant zetten als de setting daarom vraagt?

Franklin heeft met Licht, camera, aantrekkingskracht met deze titel direct al aangegeven waar het verhaal over gaat. De titel past namelijk perfect bij de inhoud van het verhaal waar Emma-Jane haar grote droom laar uitkomen door de hoofdrol te pakken in een grote film. Ze is helemaal in de wolken als blijkt dat Simon de regisseur lyrisch is over haar acteerkunsten, maar dan staat haar ex opeens voor haar die haar tegenspeler wordt. Waarom juist hij die haar zo gemeen aan de kant heeft gezet? Maar proffesioneel dat ze is, pakt ze haar rol met beide handen aan. Maar kan ze hem echt vergeten en zal ze ooit achter de reden van zijn gedrag komen?

Licht, camera, aantrekkingskracht heeft een leuke insteek als verhaal waarin je al snel Emma-Jane in je hart sluit. Het is een meisje met een visie waarvoor ze alles aan de kant wil zetten. Maar liefde laat zich niet tegenhouden en dat voel je continu tussen de regels door. Dat het verhaal draait om een boek die nu wordt verfilmd vond ik enerzijds leuk bedacht, maar anderzijds zorgde het wel voor een lang verhaal die met minder bladzijden veel sterker uit de verf was gekomen. Ik vond het verhaal nu vooral aankabbelen in het middengedeelte terwijl er genoeg potentie in het verhaal zat om het zoveel sterker te maken. Een gemiste kans wat mij betreft.

Voor een debuut mag Franklin zeker trots zijn op zichzelf. De basis van het verhaal is goed gekozen en je voelt met de personages mee. Voor mij zou het verhaal, zoals eerder aangegeven, met minder bladzijden beter uit de verf zijn gekomen. Nu had ik het gevoel om soms delen over te willen slaan omdat het zo langdradig aanvoelde. Maar dat het schrijven in haar vingers zit, dat voel je zeker.

Licht, camera, aantrekkingskracht is een fijn debuut geworden die je heel snel leest. De schrijfstijl is vlot en beeldend, wat echt fijn is bij het thema van dit boek. Er zit veel potentie in deze auteur en ik kijk dan ook zeker uit naar een eventueel volgend verhaal. 3.5 sterren voor dit debuut.

Meer recensies van A van Steeg