Wie kent het echte verhaal?

A van Steeg 12 juli 2024
Moord in de familie is mijn eerste kennismaking met Cara Hunter. Ik was gelijk geïntrigeerd door de tekst op de voorflap of jij als lezer de moord eerder kunt oplossen voor de zes experts dit doen. Ik begon vol enthousiasme in dit boek, maar is het wel wat ik ervan te voren had gedacht?

In Moord in de familie wordt de lezer meegenomen in de true crime-tv-serie Infamous waarbij de moord op Luke Ryder onder de aandacht wordt gebracht. Luke werd twintig jaar geleden thuis op gruwelijke wijze vermoord, maar wie wilde hem dood hebben? Eenmaal beginnende aan deze coldcase zaak blijkt niks te zijn zoals het was. Zo komen de experts onder de vuur te liggen, maar ook de mensen die dachten Luke Ryder te kennen. Want wie spreekt de waarheid en is iedereen wel te vertrouwen in deze bijzondere coldcase zaak?

Cara Hunter heeft mij verrast met Moord in de familie. Toen ik het boek opensloeg, wist ik niet goed wat ik ervan moest vinden. Want je leest wel een veerhaal, maar dan op een bijzondere manier, namelijk als een script. Als lezer lees je daadwerkelijk mee alsof je meekijkt naar de true crime-tv-serie. We lezen krantenartikelen, interviews, tekstberichten en scripts. Hierdoor is het in het begin zoekende naar hoe je je leeservaring het beste tot je kunt nemen. Gelukkig zit er een logische volgorde in het verhaal doordat het boek is opgedeeld in afleveringen van de true crime serie. Hierdoor kwam ik uiteindelijk wel in een leesflow en kon ik het verhaal steeds meer waarderen.

Moord in de familie is in zijn totaliteit uniek en bijzonder te noemen. Je leest letterlijk een true crime in een soort interview c.q. scriptvorm. Hierdoor leest het boek vlot weg en krijg je als lezer steeds weer een andere verdenking wie Luke weleens dood wilde hebben. De schrijfstijl is vlot en goed te volgen. Daarom leest deze bijna 500 bladzijden kennende true crime makkelijk weg en wordt je steeds op het verkeerde been gezet.

Als ik van te voren door Moord in de familie had gebladerd had ik het verhaal misschien geeneens een kans gegeven omdat ik eerst niet zo heel enthousiast was door de opzet. Maar eenmaal aan het lezen geslagen, wist Hunter mij toch te overtuigen door dit uniek geschreven boek die ze heel goed heeft uitgewerkt. Ik ben toch enthousiast en geef het 4 welverdiende sterren.

Meer recensies van A van Steeg