Kun je voorbereid zijn op zoveel confrontatie? (3.5*)

A van Steeg 08 oktober 2024
Oog in oog is het tweede boek die Anita Kroef schrijft met in de hoofdrol Zuid-Afrika. Dit keer wordt de lezer meegenomen naar Botswana waar de personages letterlijk meerdere keren oog in oog komen te staan in een neipende situatie. Maar wie spreekt de echte waarheid en is iedereen te redden als het gevaar om de hoek ligt?

Dani heeft samen met haar man Nick twee tienerdochters waar ze samen op safari meegaat in Botswana. Wanneer ze er aankomen is Nick niet blij. Want wat blijkt; hun Nederlandse gids is de ex van Dani en Liam en Nick hebben nou niet de beste relatie met elkaar. Maar ze zijn er nu eenmaal en de safari begint vrij gemoedelijk, al lijkt Nick de regels nog weleens makkelijk te willen omzeilen. Als Nick achter moet blijven, besluiten de dames een wandeltocht met de buitenlandse gidsen te ondernemen en Liam zal zorgen voor Nick en de vrachtwagen die panne heeft. Maar als ze terugkomen is Nick weg en worden er spullen van hem gevonden. Hij wordt doodverklaard en een groot verdriet overlaadt Dani en haar dochters. Maar Dani heeft net als haar dochter een onderbuikgevoel dat er meer aan de hand is. Wat Liam en Nick waren geen vrienden, nu blijkt Nick ook nog verdwenen en doodverklaard. Weet Liam meer dan hij verteld? Als ze terugkeren naar de bewoonde wereld gaat dit niet zonder slag of stoot. Wat heeft het verleden met het heden te maken?

Een boek heeft weleens een titel die niet echt aansluit bij de inhoud. Dat is met Oog in oog absoluut niet het geval en kan heel goed aan de inhoud worden gekoppeld. Kroef weet de lezer mee te nemen in de onzekere wereld van de safari, maar ook met de mens die niet altijd te vertrouwen is. Het heden en verleden weet ze heel mooi in elkaar te verweven en geeft de lezer een mooi inkijkje in het waarom. Ik vond het grootste deel van het verhaal goed uitgewerkt, maar het eind vond ik wel net iets te veel van het goede. Er gebeurd dan net te veel om het realistisch te houden en dat is echt heel jammer.

Oog in oog is een boek die de lezer weet te boeien en kent goede personages en achtergronden. Lange tijd was ik enthousiast en zat ik met 4 sterren in mijn hoofd. Het einde vond ik daarnaast tegenvallen en had met minder actie ook goed uit de verf gekomen. Heel jammer, maar Kroef laat wel zien dat ze een verhaal in de basis heel goed kan opbouwen en uitwerken. Ik geef 3.5 sterren aan Oog in oog. Kroef mag wat mij betreft wel meer boeken uitbrengen met Zuid-Afrika in de hoofdrol. Dat is me zeker goed bevallen.

Meer recensies van A van Steeg