Mag en kun je zijn wie je bent?

A van Steeg 23 september 2024
Precies zoals je bent is voor mij de eerste kennismaking met Beth Moran. De titel vond ik erg uitnodigend en dat maakte dat ik me aan meldde voor de blogtour. Weet de auteur me te verrassen met een heerlijke feelgood verhaal met net dat beetje meer?

Olivia ‘Ollie” Tennyson woont samen met haar moeder nadat haar vader is overleden. Helaas heeft ze nog geen man gevonden die past binnen haar leefstijl waarin haar moeder nogal claimend is naar Ollie. Als het Valentijnsdag is en haar moeder nogal drama maakt weet haar beste vriendin de vinger op de zere plek te leggen. Ollie besluit, al is dit zeer moeilijk, voor zichzelf te kiezen en gaat op zoek naar een huisje voor zichzelf. Gelukkig vind ze al snel wat en heeft ze ook een huisgenoot gevonden voor haar moeder. Nu is het de tijd van op eigen benen staan en loslaten. Al snel krijgt Ollie contact met een jong meisje die bijna naast haar woont en ze vangt het meisje en haar moeder deels op als blijkt dat ze in armoede leven en er weinig zicht is op iets goeds voor hun. Ondertussen werkt ze in de bibliotheek waar ze mensen helpt met de taal. Hier weet ze ook iets moois op te bouwen. Maar is dit het leven wat Ollie voor ogen had toen ze besloot haar moeder los te laten? Kiest ze wel echt voor haarzelf of blijft ze zorgen voor anderen? Is ze wel de persoon die ze is zoals ze denkt dat ze is?

Precies zoals je bent is een sterk verhaal geworden in de basis. Het begin is heel sterk en je voelt de druk op haar schouders die haar moeder haar geeft. Daarnaast heeft ze een geweldige vriendin, maar die is ook heel direct. Toch zie je Olivia opbloeien toch een prachtmens en zelfs de mannen hebben weer interesse in haar. Maar o wat is die dromenlijst van haar toch belangrijk en wat maakt haar dit lastig tot sommige keuzes maken. Ik las het boek meerdere keren met emotie omdat je zo meevoelt met de personages. Het is niet alleen het verhaal van Ollie maar van zoveel meer mensen. Elk huisje heeft zijn kruisje en dat laat Moran weer eens heel duidelijk voelen.

Mijn kennismaking met Beth Moran is heel positief geweest. Ze begint met een duidelijk beeld schetsen waarbij ze langzaamaan de andere personages introduceert. Je kunt niet anders dan Joan in je hart sluiten maar ook wat een pijn, verdriet en vreugde passeren de revue bij de andere personages. Zet daarnaast de vlotte schrijfstijl ernaast en je krijgt als lezer een goede feelgood met net dat beetje meer te lezen.

Met Precies zoals je bent heeft Beth Moran mij weten te verrassen en ik ga haar boeken zeker in de gaten houden. Als deze met net zoveel liefde zijn geschreven als Precies zoals je bent dan komt ze zeker op mijn favorietenlijstje. Ik ben enthousiast en ben blij dat ik het boek mocht lezen. 4 welverdiende sterren voor dit geweldige verhaal.

Meer recensies van A van Steeg