Fijne psychologische thriller

A van Steeg 16 februari 2024
Spelen met vuur is een standalone verhaal nadat Bengstdotter eerder de Charlie Lager-reeks in veel landen uitbracht en in Zweden zelfs tot beste thrillerdebuut werd verkozen. Weet ze met Spelen met vuur de lezer net zo te vermaken met haar psychologische thrillerreeks?

Zodra je Spelen met vuur openslaat, weet de proloog je gelijk in een greep vast te pakken. Want waarom wordt deze brand gesticht en wat heeft het heden te maken met deze brandstichting? Vega woont al jaren niet meer in het dorp waar ze opgroeide en haar vriendin Katja spreekt ze niet meer. Maar als Katja haar in paniek belt met de dwingende vraag terug te komen, reist ze terug naar haar dorp waar haar geheim en die van haar vriendin altijd is blijven liggen. Maar waar is Katja nu en waarom moest Vega terugkeren? Langzaamaan ontrafelt het verhaal zich naar het eind waar heden en verleden meer met elkaar verweven blijken te zijn dan Vega ooit had kunnen denken. Maar is ze op tijd om Katja terug te vinden na het dwingende telefoontje die alles weer op scherp heeft gezet?

Spelen met vuur is een goed uitgewerkt psychologisch verhaal die direct start met een sterk proloog om daarna wel wat in te lijken dutten. Toch weet Bengstdotter zich te herpakken en het verhaal tot een mooi eind te laten brengen. Vele verdachten passeren de revue en net als in haar Charlie Lager- reeks weet ze het psychologische deel goed uit te werken wat op zich niet vreemd is omdat ze onder ander Psychologie doceert op een school.

Wie graag een Scandinavische psychologische thriller leest die niet bol staat van moorden en spanning, maar je als lezer wel bij het verhaal houdt, zou de boeken van Bengstdotter echt de kans moeten geven. Ondanks dat je niet op het puntje van je stoel zit, wil je wel blijven doorlezen om de waarheid boven tafel te krijgen. Spelen met vuur is een sterk verhaal geworden ook lijkt het even in te dutten halverwege.

Ik genoot wederom van de schrijfstijl van Bengstdotter. Ze heeft een onderhoudende makkelijke schrijfstijl die zorgt dat je wilt doorlezen om het eind te ontrafelen. Dit is haar opnieuw goed gelukt in deze standalone. Ik heb even getwijfeld over het aantal sterren, maar geef toch graag 4 sterren aan Spelen met vuur.

Meer recensies van A van Steeg