Roman met een spannend tintje (3.5*)

A van Steeg 03 oktober 2024
Vijf blind dates is het tweede boek van Ingrid van de Pas. Eerder schreef ze Boobie trap en nu is dan Vijf blind dates uitgebracht. Een roman met een tikkeltje spanning. Voor mij de eerste kennismaking met de auteur. Was ik enthousiast over haar nieuwste boek?

Nadat het huwelijk met Adriënne een aantal jaar geleden is gestrand heeft Tom nog een goed contact met haar, net als zijn twee kinderen. Ondanks zijn drukke baan is hij op zoek naar een nieuwe liefde in zijn leven. Tom besluit zijn vriend Robert te vragen om vijf dates voor hem te regelen en hopelijk zit hier zijn nieuwe vlam tussen. Robert besluit zijn vrienden in te schakelen om hem te helpen. Want Tom is niet zomaar op zoek naar een vrouw. Het moet een vrouw zijn die begrip heeft dat zijn werkleven voor gaat en het moet natuurlijk ook een prachtige vrouw zijn met genoeg body. Al snel heeft hij zijn eerste date en helaas is dit hem niet. Desondanks geniet Tom van de dates die zorgvuldig door Robert gemanaged worden. Als hij een dame ontmoet die aan zijn verwachtingen voldoet, lijkt het geluk hem toe te lachen tot er wat gebeurd in zijn leven die alles in een ander perspectief zet. Want hoe heeft dit kunnen gebeuren? Hoe gaat hij dit alles een plek geven?

Van de Pas heeft met Vijf blind dates een mooie basis voor haar verhaal bedacht. Waar ik dacht dat het wel eens saai kon worden door de vijf dates, bleek dit niet het geval. Ze weet de dates goed op te bouwen en uit te werken wat maakt dat je als lezer wil doorlezen. Waar het bij mij vooral voor wat struggles zorgde was het eind. De keuze begrijp ik, maar vond de uitwerking wat minder. Het werd vrij abrupt met de lezer gedeeld en had echt uitgebreider gekund. Dan had het verhaal echt 4 sterren verdiend.

Vijf blind dates is in de basis echt een goed verhaal geworden die mij voor het grootste deel wist te verrassen. De schrijfstijl en opbouw is prettig en de lezer wordt steeds weer verrast met een andere wending in dit verhaal. Als het geheel beter was uitwerkt tot een geheel, dan had ik echt een hogere beoordeling gegeven, maar de afsluiting had beter gekund. Ik heb getwijfeld over het aantal sterren maar heb besloten om toch 3.5 sterren te geven.

Meer recensies van A van Steeg