Sterke thriller die fijne leesuurtjes garandeert

A van Steeg 19 mei 2024
Johnny Bollé heeft al meerdere succesvolle verhalen geschreven en zijn naam is niemand meer weg te denken als Vlaamse auteur. Hij won zelfs met Alsof ik nooit heb bestaan de VN-Publieksthriller van het jaar in 2024. Dit keer neemt hij de lezer mee in Web van leugens een thriller die afspeelt in verschillende tijdlijnen. Wat heeft het verleden met het heden te maken en waarom is er nog zoveel boosheid in het kleine Franse dorpje Etouffant?

Madeline heeft het goed voor elkaar in de modewereld. Ze heeft net haar tweede winkel geopend als ze bericht krijgt dat haar moeder Isabelle is overleden. Ze vertrekt naar Etouffant waar haar moeder jarenlang leefde om de erfenis te aanvaarden en het huis leeg te maken. Zodra ze aankomt in het kleine dorpje wordt ze zeker niet met open armen ontvangen. Waarom heerst er zoveel onderlinge frictie? Naast dit verhaal lezen we ook over het leven van de tiener Isabelle en haar vrienden. Het lijkt een doodgewoon leven tussen de tieners maar niks blijkt minder waar als een docent omkomt en daarna ook nog eens iemand uit hun naaste omgeving. Wat is er destijds gebeurd wat nu nog steeds van invloed is in dit kleine plattelandsdorp? En wat heeft de tijdscapsule die hun docent destijds voorstelde te maken met het heden?

Bollé heeft het wederom voor elkaar gekregen om een goed verhaal te schrijven. Web van leugens is een goed en sterk uitgewerkt verhaal die de lezer van begin tot eind zal vermaken. Door het boek in verschillende tijdszones te laten afspelen, blijft het verhaal leven. Want dat deze thriller onder de huid kruipt dat is zeker.

Web van leugens is een boek die je het liefst in een keer wil uitlezen. Dat maakt dat de auteur zich inmiddels echt onder de betere auteurs mag scharen. Met een vlotte en beeldende pen neemt hij de lezer bij de hand om daarna niet meer los te laten. Het plot is niet geheel verrassend, maar dat maakt helemaal niet uit omdat de uitwerking gewoon goed is. Complimenten aan Bollé dat hij opnieuw zichzelf heeft weten te evenaren en misschien wel een klein beetje heeft weten te overtreffen. 4 welverdiende sterren aan deze sterke thriller die bol van leugens staat.

Meer recensies van A van Steeg