Weerzien is een aardig debuut met spanning en humor

A van Steeg 24 augustus 2024
Weerzien van Frank van Oploo is een thriller die naast het heden ook teruggaat naar het verleden. Maar hoe ga je hiermee om als het verleden je lijkt in te halen door middel van nachtmerries? Kun je dan als inspecteur je werk goed doen? Zeker als het persoonlijk lijkt te worden?

Bart Blommestijn is in het dagelijks leven inspecteur bij de politie. Hij geniet van zijn werk, maar als zijn nachten steeds vaker gebroken eindigen door realistische nachtmerries, maakt dit zijn werk niet altijd even makkelijk als hij een seriemoordenaar tot stoppen moet dwingen. In eerste instantie lijkt de seriemoordenaar alleen maar te doden totdat hij zich op Blommesteijn richt. Hij plaatst briefjes en materialen onder zijn ruitenwisser en dit maakt dat Bart de zaak nog sneller wil oplossen. Wat wil de dader hem en zijn team vertellen? En wat hebben zijn nachtmerries met de huidige zaken te maken? Als de zaak nog persoonlijker wordt, lijken het heden en verleden steeds meer met elkaar verweven te raken, maar is Blommesteijn op tijd om de seriemoordenaar tot stoppen te dwingen?

Weerzien is het debuut van Oploo en de auteur heeft goed nagedacht over de inhoud van zijn boek, maar de doorgewinterde lezer zal wel snel door het verhaal heen prikken. De auteur probeert de twee verhaallijnen door elkaar te verweven, maar op een gegeven moment was het voor mij wel allemaal wat vergezocht en had ik gehoopt dat de auteur zich meer op de details had geconcentreerd dan deze lijn vast te houden. Het verhaal heeft wat duisters en cynisch over zich heen, maar het komt niet echt heel sterk uit de verf. Hierdoor raakt de spanning wat meer naar de achtergrond terwijl het verhaal zich zeker leent voor een spannend verhaal. De humor daarnaast is leuk bedacht, maar past beter binnen een ander genre.

De snelle en vlotte pen van de auteur zorgt er wel voor dat het verhaal makkelijk wegleest en menig lezer zal het verhaal kunnen waarderen, maar de veellezer zal toch zijn twijfels hebben over de uitwerking van het verhaal. Hier zitten echt nog wel verbeterpunten. Als de auteur de volgende keer een goede redacteur zijn verhaal laat redigeren, dan kan zijn boek wel eens goed bij het brede publiek gaan vallen.

Voor mij was Weerzien in de basis een goed uitgedacht verhaal, maar het is het nog net niet helemaal. Het verhaal kent gelukkig een fijne schrijfstijl, maar de uitwerking verdient nog wat meer aandacht. Ik hoop dat de auteur de volgende keer de aandacht meer bij het genre houdt, dan bij de bijzaken. Dan kan hij zomaar eens een goed verhaal met de lezer delen. Weerzien krijgt voor mij een gemiddelde beoordeling van 3 sterren.

Meer recensies van A van Steeg