Wenskind (3.5*)

A van Steeg 17 februari 2024
Rasters heeft al veel boeken geschreven en weet hiermee vaak veel lezers te raken. Dit keer neemt ze de lezer in Wenskind mee in het leven van drie vrouwen die allemaal een eigen beeld hebben over hun kinderwens. Maar wat als je een kind krijgt en het niet allemaal verloopt zoals je had gehoopt?

In Wenskind neemt Rasters de lezer mee in het leven van de twee schoonzussen Charlotte en Nicole en Chelsea die op jonge leeftijd ongepland zwanger raakt. Waar Nicole heel open is over haar kinderwens en de stappen die ze daar in ondernemen terwijl Charlotte al jaren gepland kinderloos is, maar de twijfel langzaamaan toeslaat als ze een baby in de armen mag sluiten bij een kraambezoek. Maar Chelsea is juist ongewenst zwanger en heeft het moeilijk thuis omdat ze daar veel armoede en onrust kent. Maar kan ze wel voor haar zoontje zorgen?

Rasters heeft met Wenskind een onderwerp aangesneden die voor veel vrouwen herkenning zal opleveren. Want zwanger willen worden kan een grote wens zijn, maar is nooit een garantie dat het iedereen is gegund. Dat laat Rasters in haar nieuwe werk goed voelen en ervaren. De emoties zijn tussen de regels geregeld voelbaar, maar voor mij had het met twee hoofdlijnen beter uit de verf gekomen. Door de drie vrouwen te beschrijven binnen verschillende tijdlijnen geeft Rasters een breed beeld van hoe de pijn, verdriet, vreugde en liefde van het krijgen van een kind ervaren kan worden. Maar ze werkt hierdoor niet alle lijnen even scherp uit. Dit had ik graag beter uitgewerkt gezien om zo echt volledig door het verhaal gegrepen te worden.

Inmiddels staan er nog verschillende verhalen te wachten voor de lezer de komende tijd. Rasters haalt veel inspiratie vanuit haar omgeving die ze aan papier kan toevertrouwen. Dit maakt dat de verhalen zo herkenbaar voor veel lezers zijn. Raster heeft inmiddels al een groot schare fans achter haar naam staan. Ik ben elke keer weer benieuwd naar haar verhalen, maar helaas mis ik de spirit en sterkte die ze eerder had in haar boeken toch wel enigszins in haar recentere uitgegeven boeken.

Wenskind is een boek met veel herkenbare onderwerpen voor vrouwen met een kinderwens. Je voelt de pijn en verdriet, maar ook de vreugde en wilskracht van de vrouwen. Menig vrouw zal nu anders kijken naar de gang van zaken over zwangerschap en wat er allemaal kan gebeuren. Ik las het boek met een dag uit en geef het graag 3.5 sterren.

Meer recensies van A van Steeg