Zonaanbinding

A van Steeg 20 augustus 2024
Zonaanbidding kent als subtitel Een ‘klein’ boekje maar als je kijkt naar wat Hein van der Meij met de lezer deelt is het juist een boek vol informatie, naast de verhaallijn. Ik mocht het boek lezen een was heel benieuwd naar dit verhaal. Was ik enthousiast na het lezen?

Hein van der Meij neemt de lezer mee in het leven van Huub van Maasburg. Hij is bezig met een roman die hij op een laag pitje heeft gezet omdat hij zijn zinnen heeft gezet om een boek met het onderwerp de zon te schrijven. Want wat is de zon bijzonder en wat kunnen we deze aanbidden en genieten van zijn kracht en warmte. Voor het schrijven van dit boekje is hij naar de thuisbasis van zijn moeder teruggekeerd; Kreta en waar zijn neef Dimitris nog woont. Eenmaal terug naar Nederland blijkt zijn boekje een ware hit en is het zelfs genomineerd samen met een boek van een heel bekende schrijver. Maar al het gedoe om zijn boek en de bekendheid zorgt dat hij terugkeert naar Kreta maar ook hier vind hij zijn rust niet meer. Wat maakt dat Huub zijn leven zo veranderd is en waarom kan hij hier niet goed mee omgaan? Langzaamaan ontrafelt het verhaal zich tot een verrassend eind voor de lezer.

Zonaanbidding is een bijzonder debuut geworden van Hein van der Meij. Het boek is deels autobiografisch en dat maakt het debuut voor de auteur nog meer bijzonder. Hij weet het verhaal om de hoofdpersonage goed te beschrijven net als over de geschiedenis, de mythologie en astrologie. Hierdoor is het een rijk verhaal geworden die de schrijver wel moet interesseren. Naast deze thema’s worden er ook quotes aangehaald van bekende schrijvers, geleerden en historici. Maar dit is nog niet alles. Hij weet ook over de asana’s te schrijven die bekend zijn van de yoga. Eenmaal aan het eind van het boek gekomen wordt hierover nog uitleg gegeven.

Eerlijk gezegd moest ik eerst wennen aan de opzet van het boek. Het is een boek die rijk geschreven en beschreven is. De auteur deelt heel veel informatie met de lezer over de zon en alles daaromheen, wat echt heel boeiend is. Daarnaast lees je natuurlijk over Huub. Al deze gegevens samen maken het boek bijzonder, maar is ook veel om te lezen

Voor mij is Zonaanbidding een boek geworden die ik met tussenpozen las. De auteur wil heel veel met de lezer delen en ik denk dat less is more voor dit debuut geldt. Als het boek minder informatie had gekend was het geheel wat rustiger om te lezen en bleef het ook meer bij de lezer hangen. Ik kon dit boek niet achtereen lezen door de vele informatie. Desondanks mag Van der Meij trots zijn op zijn debuut. Ik geef het een gemiddeld van 3 sterren.

Meer recensies van A van Steeg