Geweldig tweede deel in de Schaduwlandreeks

A van Steeg 14 oktober 2024
Zondeval is het tweede boek van Pascal Engman en Johannes Selaker en neemt de lezer mee in een nieuw verhaal over rechercheur Tomas Wolf en journalist Vera Berg. In memoriam is het eerste boek die de twee auteurs uitbracht met de twee in de hoofdrol en ik genoot van dit verhaal. Weten ze met Zondeval opnieuw te trakteren met een geweldig Zweeds verhaal?

Het is 1994 wanneer de ms Estonia door een ramp verongelukt op zee. Meerdere mensen vinden de dood maar wat blijkt; er heeft meer plaatsgevonden op de veerboot voor het slagzij maakte. Het is aan Tomas Wolf om de moord op het bordeel op te lossen die plaatsvindt op oudjaarsavond 1995 ruim een jaar na de ramp. Wolf zelf heeft het niet makkelijk maar besluit zijn trauma’s naar achter te schuiven om deze zaak op te lossen. Maar wat hij niet weet is dat deze zaak nog groter gaat worden als er nog een moord plaatsvindt. Berg en Wolf komen elkaar hier weer tegen en moeten noodgedwongen de zaak oplossen. Maar lukt het Berg om haar werk en privéleven te combineren nu dit rommelig verloopt?

Engman en Selaker nemen de lezer opnieuw mee in een geweldig opgebouwd verhaal die de lezer meenemen in het leven van een sekswerker en de duistere wereld. Want wie is diegene die haar echte naam wist op de avond van de eerste moord? Is haar leven nog zeker nu er mensen zijn die haar ware persoonlijkheid aan haar werk kunnen koppelen. Langzaamaan wordt de lezer verder het verhaal ingetrokken die ingewikkeld lijkt, tot de waarheid boven tafel komt. Maar zijn Wolf en Berg op tijd om de zaak op te lossen voor er nog meer slachtoffers vallen? Dit gegeven weten de twee auteurs heel goed uit te werken waarbij er nog genoeg lijntjes open blijven voor een derde boek in de Schaduwland-thriller reeks.

Zondeval is een op en top Scandinavische thriller wat echt een van mijn favoriete genre is. De verhalen leven, zijn beeldend en gewoon goed uitgewerkt. Dit geldt ook voor Zondeval. Het verhaal is psychologisch sterk uitgewerkt tot het einde toe en dat maakt dat je door wil blijven lezen. Het boek is opgebouwd in vijf delen waardoor het ook nog eens heerlijk overzichtelijk blijft in de tijdzones. Ik ben enthousiast over Zondeval en geef het een dikke 4 sterren.

Meer recensies van A van Steeg