Bley weet met dit tweede deel in de serie de toon nog meer te zetten

A van Steeg 23 januari 2024
Zusje van mij is het tweede deel in de Henrik Hedin serie. Dit keer dienen ze een overlijden op te lossen van de net 18 jaar geworden Märtha die een dochter is van de rijke familie Gyldensted. Waarom moest ze juist op deze dag sterven? Wie wilde haar om het leven brengen? Weet Bley mij in dit tweede deel de lezer bij het verhaal te houden?

Rechercheurs Henrik Hedin en Leia Kaplan van de politie in Malmö zijn betrokken bij het moordonderzoek op de jonge Märtha die in de sauna thuis dood wordt aangetroffen terwijl de gasten aan het eind zijn van haar verjaardagdiner waar ze schitterde in afwezigheid. maar doordat er veel gasten aanwezig waren zijn er ook veel verdachten. Want waarom moest de dochter van het gezin Gyldensted dood? Wie had het op haar voorzien en vermoorde haar? Want ze is niet alleen vermoord, de dader stak daarna de sauna ook in de brand. Ondertussen zijn Hedin en Kaplan naast hun werkzaamheden ook te volgen in hun dagelijkse beslommeringen. Want dat er privé ook genoeg speelt dat laat Bley zeker tussen de regels voelen. Maar is de dader op tijd te vinden?

Zusje van mij is een waardige opvolger in Sterf voor mij. Het boek is een dikke pil die het vooral moet hebben van de psychologische spanning. Het is geen verhaal die je op het puntje van de stoel laat zitten, maar je voelt wel de onderhuidse spanning doordat het verhaal vanuit verschillende personages wordt geschreven. De schrijfstijl is makkelijk te noemen waardoor je snel door het verhaal gaat. Desondanks dat dit het tweede deel in een serie is, is hij prima los te lezen van het eerste deel. Bley laat je heel makkelijk kennismaken met de personages uit het eerste deel en de nieuwe personages in dit tweede deel.

Bley laat zien dat ze een goed verhaal kan schrijven, maar het tweede deel had wat sterker gemogen. Dan had ik het boek misschien nog wel met een halve ster hoger beoordeeld. Ze wil teveel bespreken waardoor het tweede deel wat afzwakt. Maar naar het einde toe maakt ze alweer veel goed en je hoopt dat het derde deel snel in Nederland verschijnen mag.

Ik vind deze serie de moeite waard om te lezen en ik vind Bley een fijne auteur. Ze zet het verhaal goed uit en de verdenkingen liggen bij meerdere mensen. Ik hoop in het derde deel wel wat meer over Henrik Hedin te lezen. Ik vond dat in dit tweede deel wat zwakjes. Zusje van mij is een fijn verhaal die ik met plezier las. Ondanks wat kritiekpuntjes geef ik toch 4 sterren. Het verhaal zit gewoon in de basis goed in elkaar en daar gaat het uiteindelijk om voor het leesplezier.

Meer recensies van A van Steeg