Steeds op het verkeerde been

Aad le Febre 27 juni 2024
Wanneer Richard en Tom weer eens op zoek zijn naar wat sensatie in hun ingeslapen stadje besluiten ze, baldadig als ze zijn, om in de telefooncel van het saaie Ballantyne een grap uit te halen, maar de telefooncel heeft een eigen plan en Tom wordt op lugubere wijze door de telefoonhoorn verzwolgen. Opgeslokt. Verdwenen.
Richards verhaal wordt door de politie, maar ook door zijn pleegouders, niet geloofd en op steun van vrienden op school hoeft hij zeker niet te rekenen, die heeft hij vrijwel niet, sterker nog, hij wordt nauwelijks bekeken. Een paria.
Hij moet dus zelf op onderzoek uit en vindt een medestander in mevrouw Zimmer, de bibliothecaresse, en krijgt toch wat hulp van schoolgenootjes Karen en Jack, maar het onderzoek wordt alsmaar vreemder en hij maakt angstige momenten mee zeker als ook Jack op bijzondere wijze verdwijnt.
En omdat de politie hem weer niet geloofd blijven zij Richard volgen en verhoren zonder zelf intensief op onderzoek te gaan en zij nemen op enig moment drastische maatregelen ten overstaande van Richard.
Wijst alles toch op gebeurtenissen in een ver verleden? Zoeken naar de bewoner van het Nachthuis lijkt het enige dat logisch is om de raadsels te verklaren en verdere ellende mogelijk te voorkomen. De vraag is of dit gaat lukken. Of is alles anders dan we denken?

Het verhaal “Het Nachthuis” is zeer knap geschreven vanuit het perspectief van hoofdpersoon Richard zonder dat het een overduidelijk "ik" verhaal wordt. Voldoende informatie over de mensen om hem heen met elk steeds een duidelijke rol. Vooral Jo Nesbø's beeldend taalgebruik maakt dat je de sfeer in allerlei situaties heel fantasierijk kan aanvoelen.
De verrassende omwenteling ongeveer halverwege het boek (deel 2) geeft een volkomen andere kijk op het verhaal waardoor er vervolgens weer een nieuw verhaal aan verbonden wordt die weer teruggrijpt naar elementen waarover we in deel 1 gelezen hebben. Of dat niet genoeg is neemt het verhaal in deel 3 nog een keer een U-turn en verrast de lezer weer een keer door nu alles op zijn plaats te laten vallen. Zeer origineel en briljant bedacht omdat de constructie en ook wederkerende spelers en omstandigheden volledig overeind blijven in alle delen.
Met deze standalone van Jo Nesbø neemt de bestseller auteur van vooral de befaamde Harry Hole thrillers een nieuwe afslag en geeft hier glans aan een kort, compact maar wel compleet, Horrorverhaal met leuke wendingen en bijzondere ontwikkelingen, waarbij de hoofdpersoon ook een duidelijke eigen ontwikkeling doormaakt en de lezer Richards gedachtegang en meningen goed kan volgen.
Het boek blijft door de afwisselende gebeurtenissen, maar ook binnen de 3 delen, boeiend van begin tot eind. Vervreemding, spanning, gruwel, paranoia, raadselachtige gebeurtenissen, kortom prima horror waar Netflix zo maar een uitstekende serie van zou kunnen maken. Dit boek kan elk vergelijk met grootmeesters van het genre als Stephen King of Thomas Olde Heuvelt glansrijk doorstaan.

Heel veel dank aan Hebban.nl door wie ik dit boek via een winactie mocht ontvangen en lezen.

Meer recensies van Aad le Febre