De dood komt vanuit het verleden

Aad le Febre 09 augustus 2024
Met een wat lugubere stunt in het holst van de nacht gericht op een bekend Leids decor - de voorgevel van Minerva, aan de Breestraat, de sociëteit van de gelijknamige studentenvereniging - eist in de proloog een onbekende moordenaar al meteen de aandacht op. De politie -in de persoon van de rechercheurs Daalderop en Molenschot- onderzoekt direct mogelijke verbanden tussen het bestuur, studenten en de vermoorde studente, die zowel lid als penningmeester van deze vereniging was, maar krijgt te maken met de verschillende werelden van politie, studentenleven en bestuurlijke omgangsvormen in het universitaire milieu gekoppeld aan het netwerk -en politiek gekonkel via die tentakels- dat Minerva heeft. Zij komen niet veel verder.
Om dit op juiste wijze aan te pakken wordt een jonge criminoloog, Jackie Laurijssen, van de recherche Rijnmond ingevlogen en Daalderop mag haar mentor zijn. Tenslotte is er geen generatiekloof vanuit haar ten opzichte van de studenten, maar Jackie draagt wel een dodelijk geheim met zich mee dat weliswaar niet dominant is, maar wel altijd aanwezig. Ze danst als het ware op de vulkaan. Jackie, zowel bij de politie als binnen Minerva, een buitenbeentje, maar zeker een krachtige en sterke persoonlijkheid met duidelijke wil, speelt haar rol in het onderzoek dat zij geleidelijk steeds meer naar haar hand kan zetten.

Een inkijkje in zaken die verband houden met het duistere verleden van leden van de vereniging komt al snel in het verhaal naar boven -we springen in het verhaal af en toe terug in de tijd- iets dat het daglicht nog steeds niet kan verdragen, maar het legt zeker nog niet direct een vinger op de juiste plek. Het leidt wel tot een volgende moord en de dreiging van meerdere.
Al het graven en spitten in de historie van Minerva levert uiteindelijk feiten en vermoedens op over gebeurtenissen waarbij een groepje oud-Minervaleden betrokken was. En zo krijgen we zicht op het waarom en het hoe is immers door de reeds gepleegde moorden al bekend, maar wie is de moordenaar?
Dat door het bolwerk van oud-Minervaleden tegengas gegeven wordt aan het politieonderzoek is niet verbazingwekkend, maar de macht die het netwerk heeft is verontrustend en groot. Het onderzoek mondt uit in een climax die tevens een cliffhanger met zich meebrengt.

Huisgenoten, het debuut van Marit Vanström (op papier dan weliswaar, aangezien zij al een serie boeken digitaal heeft uitgebracht), is direct een voltreffer. Een uitstekend verhaal vol snelheid, prettig gedoseerde afwisseling en goed beschreven en interessante personages, met op de voorgrond vooral de boeiende persoon van Jackie Laurijssen, waarbij achtergronden en omstandigheden niet vergeten zijn. Sterk in de details. Het plot ontvouwt zich lekker langzaam waardoor je geboeid wil doorlezen.
Marit Venström gebruikt de breedte van de mogelijkheden, in combinatie met wat humor en geeft zeker blijkt van een realistische kijk op het leven in alle aspecten. Zoals haar naam Scandinavisch aandoet, zo zou dit verhaal qua stijl ook als een Scandi thriller bestempeld kunnen worden.
Marit Vanström is een verrijking voor de groep van Nederlandse thriller auteurs.

Leuk dat het verhaal zich ook nog eens afspeelt in mijn eigen regio en regelmatig in mijn stadje Leiden. Blijkbaar toch een goede locatie voor ingewikkelde misdaad door de prachtige, oude binnenstad met veel gebouwen die als decor kunnen dienen en een eigen couleur locale met veel geschiedenis zodat een schrijver -en dat waren er al meerdere- keuzes genoeg heeft.

Meer recensies van Aad le Febre