Weer een kado

Aad le Febre 06 juli 2024
Na de eerdere e-bundels dit jaar vanuit de Harland Awards en de Thriller Weken verwend Hebban de community weer met 5 gebundelde verhalen in kader van de Goeken Prijs - korte, spannende verhalen schrijfwedstrijd 2024.

Het winnende verhaal "Noodweer" sluipt heel beeldend en boeiend naar binnen, prikkelt je fantasie en blijft hangen. Hoe is het om ontvoerd en gevangen te zijn? Ondanks de ogenschijnlijke eenvoud van het verhaal, openbaart zich een kleurrijke vertelling met impact. Mooi is hier ook het gebruik van de dubbele betekenis van het woord noodweer.
In "De Executie" duiken we ruim 1,5 eeuw terug in de tijd en zijn we getuige van een moordonderzoek. Een onderzoek dat simpel en kort is met de verdachte die men kent is en ook vrij snel bekend heeft. Maar vlak voor het voltrekken van de executie zorgt een slimme en vasthoudende brigadier voor de waarheid achter de moord.
Ook in het verhaal "Een korte razernij' gaan we ruim terug in de tijd. De vertelster verhaalt, halverwege de eerste wereldoorlog, aan een journalist over een gebeurtenis in België uit 1858. Hoe gaat de directeur-geneesheer en onderzoeker van een gesticht, hier in de rol van privé detective, een moord op een zijner patiënten oplossen? Met enige fantasie lukt het hem.
Qua taalgebruik zijn deze 2 verhalen mooi in het juiste tijdframe neergezet wat het extra interessant maakt.
In een "Wandeling met voorbedachten rade" is de wandeling in de natuur op de Veluwe voor de sportieveling en de wandelhater het gevolg van overspel. Een manier om met een doordacht plan wraak te nemen. Maar het loopt anders dan bedacht en toch ook weer niet.
Ook in "Mise-en-scène" gaan we weer even terug naar het verleden en zijn getuige van een wraakactie die vervolgens weer een nieuwe wraakactie veroorzaakt.

Weer zo’n bijzondere en lekker lezende bundel met 5 korte, zeer fantasierijke verhalen. Wat vooral opvalt is de grote diversiteit en stijl in combinatie met sterk uiteenlopende onderwerpen.
Als een smakelijk 5 gangen diner aan de members van Hebban gepresenteerd.

Meer recensies van Aad le Febre