Een werkelijke koortsdroom!

a.bookworms.library 21 augustus 2024
-Recensie: De stad en zijn onvaste muren, Haruki Murakami-

Waar gaat het boek over:
Een zeventienjarige jongen wordt verliefd op een meisje van zestien. Tijdens hun lange gesprekken vertelt ze hem over een door muren omsloten stad, waar haar échte ik woont.

Wanneer het meisje verdwijnt, begint voor de jongen een levenslange zoektocht naar deze ommuurde stad met eenhoorns, een bibliotheek met oude dromen, een torenklok zonder wijzers. Het lukt hem jaren later om dromenlezer te worden in deze stad en het alter ego van zijn jeugdliefde te vinden. Alleen herkent zij hem niet.

Terug in de oorspronkelijke wereld wordt hij geconfronteerd met wezensvragen over droom en werkelijkheid, zelf en schaduw, hart en wil. Kiest hij voor de werkelijke wereld of voor de stad met onvaste muren?

Zoals bij elk boek van Marukami, val je in een verhaal die voelt als een koortsdroom.
Ik was aangenaam verrast dat na 6 jaar geen boek uit te brengen, dit boek uitkwam. Dit boek is gebaseerd op een short story van hem zelf die van 40 jaar geleden was gepubliceerd in een literatuur magazine. Voor zijn gevoel bereikten de originele 100 pagina’s niet wat hij echt wilde vertellen.
Super knap dat dit hem uiteindelijk gelukt is en dat een typische Murakami boek is geworden.

Dit boek was dromerig, magische, verwarrend & zeker een verhaal die blijft plakken.:)

Ik geef dit boek 4/5 sterren!

Meer recensies van a.bookworms.library