Ziekenhuis op stelten

AGroen 03 augustus 2024
Het hockeytalent van het land, Valerie, moet een operatie ondergaan en raakt daarbij verlamd aan een been.
Haar moeder Eveline vermoed een grove en onnodige fout en gaat op onderzoek uit. De arts die Valerie opereerde is Justus, die door zijn leidingevende Ferdinand onder druk is gezet om een riskante operatiemethode te gebruiken. Dit gaat fout met alle gevolgen van dien voor Valerie.

Het verhaal volgt Justus, Eveline en Ferdinand. De sprongen zijn soms groot. Terwijl je nog een clash verwacht tussen Justus en Eveline aan het bed van Valerie zit je als lezer opeens in de wachtkamer als Valerie weer op controle moet. Op dat moment denkt de lezer nog dat ze dood gaat. Het is een cliffhanger, maar dan op het verkeerde moment. Ferdinand krijgt ook het nodige voor zijn kiezen, net zoals Justus. Soms wordt het wat veel allemaal en daardoor ook ongeloofwaardig. Dat is jammer van het verhaal. De rol van Eveline begint pas later in het verhaal te lopen en dat is prima. Die ontwikkeling is goed gedaan. De ontknoping is wat warrig en ook ongeloofwaardig. (wat ontploft er?) De gebeurtenissen zijn niet heel duidelijk, maar kan ik hier niet benoemen om te voorkomen dat ik iets verklap. Met wat scherpere redactie had het verhaal nog beter kunnen worden. Verwacht geen thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit, maar een spannend verhaal over iets wat iedereen zou kunnen overkomen. En dat is al erg genoeg.

De schrijfster doneert haar inkomsten aan de stichting ALS. Een goede reden om dit boek te kopen.

Redactie: ***
Geloofwaardigheid: ***
Plot: ***
Personages: *** (Justus springt er positief uit)
Spanning: ***
Vermaak: ****
Gemiddeld: 3,2* (is 3,0* afgerond)

Meer recensies van AGroen