Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een slordig einde van de ‘Spellcaster’-serie

Aimee 17 oktober 2018

In het derde deel van de ‘Spellcaster’-serie van Claudia Gray (Zwartkunst, vervolg op Zwartspreuk en Zwartkracht) wil Elizabeth eindelijk die Ene Beneden naar de aarde halen en de wereld daarmee voor altijd in een hel veranderen. Daar heeft ze wel Nadia’s hulp bij nodig, een sterke heks, die de Ene Beneden heel graag tot zijn dienaar wil maken. Maar ondanks alle zwarte magie blijft Nadia proberen onder haar duistere deal uit te komen.     

Zwartkunst kenmerkt zich door slordigheden, foutjes en herhalingen. Hier een daar een spel- of interpunctiefout, maar ook details die niet lijken te kloppen. Het begint al met Asa, die zonder enige verklaring ineens weer helemaal terug is. In het tweede deel leek hij toch echt afscheid te nemen. In de epiloog van dat deel lazen we namelijk:    

“’Meer krijgen we niet. Het beetje tijd dat we hebben gehad is het enige wat we ooit zullen krijgen.’ ‘Ik vrees van wel.’”

In het eerste hoofdstuk van Zwartkunst staat hij echter alweer bij haar in het kantoor en is hij weer zeer aanwezig in dit boek. Niet dat dit heel erg is: Asa blijft een van de interessantere personages in dit verhaal en zijn relatie tot Verlaine is zeer boeiend.    

Verder gaat het in dit boek over ‘rood bloed’ (joh) en Verlaine draagt op haar tripje naar de hel een roze jurk, die verderop op de pagina ineens rood is. Asa kan de tijd (en daarmee beweging) stilzetten, maar als Verlaine bijna verdrinkt dan denkt hij daar niet aan. Dat doet hij pas op het moment dat ze echt bijna verdrinken en hij geen handen meer vrij heeft om in te klappen (essentieel voor het stilzetten van tijd). Had hij zich dat niet moeten bedenken toen ze pas tot hun middel in het water stonden?    

Ook in dit boek komt het verhaal weer langzamer op gang. Er gebeuren wel dingen, maar het is moeilijk in te schatten of die echt relevant zijn voor het verhaal. Dat lijkt in alle boeken het geval te zijn. Wanneer je ze alle drie hebt gelezen lijkt de hele serie vooral een hele lange aanloop te zijn naar een moment dat in deel drie in een paar hoofdstukken uit wordt gevochten. De ontknoping is ook te eenvoudig. Wellicht was het beter geweest om de vlotte stukken van alle drie de delen te gebruiken in één boek, maar een trilogie schijnt nou eenmaal beter te werken.    

Toch is dit derde boek, ondanks de foutjes, het meest boeiende deel in deze serie. Misschien omdat de personages eindelijk een beetje bekend zijn en ook heel leuk: divers, aardig en ze hebben allemaal een eigen rol in de strijd tegen het kwaad. Of misschien omdat er na alle ellende in die eerste twee delen ook wat feelgoodelementen in het verhaal zijn verweven.    

De ‘Spellcaster’-serie blijft moeilijk te beoordelen: er zitten hele leuke elementen in, zoals de manier waarop magie wordt uitgevoerd en de spreuken en vloeken die in deze serie worden uitgesproken (of al bestaan). Ook de personages dragen positief bij aan het verhaal. Maar wie met een kritische blik leest, komt ook heel veel fouten tegen. Voor veel lezers zal dat misschien niet uitmaken, of in ieder geval niet afdoen aan het verhaal. Voor andere lezers kan dit zorgen dat ze afhaken. En dat is zonde.      

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Aimee

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur