Had veel beter kunnen zijn

Alex 14 augustus 2024
Soms lees je boeken die heel goed geschreven zijn maar waarvan het plot te weinig te bieden heeft. Bij De Schaakmachine is het precies andersom. Het plot van het verhaal is briljant, een op historische feiten gebaseerde roman die speelt in de eeuw van de uitvindingen, toen wetenschappers nog gewaardeerd werden. Tegen een achtergrond met baronnen, keizers, duels enzovoort. Het verhaal ontwikkelt zich ook boeiend met veel subplots vol van drama. Daarom heb ik de roman ook uitgelezen, maar dus niet omdat ik genoot van de roman als roman. Het was voor mij te veel (fictieve) geschiedenis en te weinig emotionele verbondenheid met de hoofdrolspelers.
Wel alle lof voor de enorme research die aan dit boek vooraf gegaan moet zijn.

Meer recensies van Alex