Beklijvend en ijzingwekkend spannend

AlexWinters 19 januari 2022
Dit boek heb ik enige tijd moeten laten bezinken - Paniek is dan ook geen gewone thriller.
Het verhaal gaat over een schietpartij op de campus van een prestigieuze kunstuniversiteit, waar achter de schermen het een en ander gebeurt. Het verhaal speelt zich af in real time en begint met het hoofdpersonage Willem, die samen met anderen verborgen zit tussen de spanten van het dak van de universiteit. Hij is een hoofdinspecteur, maar niet in dienst en heeft geen wapens bij zich. Omdat er geen hulp zal komen (de universiteit bevindt zich op een afgesloten terrein), besluit hij zelf om hulp te gaan. Wat volgt is een ijzingwekkend spannende race tegen de klok, en een kat-en-muisspel tussen daders en slachtoffers.
Alsof dat nog niet genoeg is, komt er het tweede deel aan, dat begint bij het einde van het verhaal van Willem. Het hoofdpersonage is Jake, en de auteur neemt de lezer achterwaarts mee (ook in real time) naar het begin van het verhaal. Het eerste deel focust zich vooral op de spanning en zit midden in het misdrijf. Het tweede deel verheldert veel over het hoe en waarom.
Dit is voor mij het origineelste boek dat ik het afgelopen jaar heb gelezen, en ik zat er middenin. Het is niet dik, waardoor ik het op een avond heb uitgelezen. Het was onmogelijk om het opzij te leggen. Een dikke aanrader.

Meer recensies van AlexWinters