Zou wel eens de topper van 2024 kunnen worden voor mij!

Amarins 30 maart 2024
De twintigjarige verpleegster Frankie McGrath hoort de onverwachte woorden ‘ook vrouwen kunnen helden zijn’. Hiermee gaat een wereld voor haar open. Ze is op opgegroeid op een eiland voor de kust van Californië. Onder de vleugels van haar conservatieve ouders. Haar toekomst leek zo simpel, maar het is 1965 en tijden veranderen. Haar broer vertrekt naar Vietnam om daar te vechten. Frankie besluit om zich aan te melden als verpleegster in het leger. Ze is onvoorbereid op de chaos die ze aantreft in Vietnam. En dat niet alleen, haar uiteindelijke terugkeer naar Amerika, dat verscheurd is door de oorlog en protesten valt zwaarder dan ze ooit had kunnen denken.

Vanaf de eerste bladzijde word je in dit boek meegezogen in een geweldig verhaal. Een verhaal dat enorme indruk op je maakt, maar ook een boek dat enorme emoties losmaakt en dat je vooral veel aan het denken zet.

De schrijfstijl van Hannah is echt geweldig. Elke bladzijde weer is een genot om te lezen. Het verhaal zit vol vaart, heel veel gebeurtenissen en doorlezen is de enige optie. Haar taalgebruik is makkelijk en door de emotionele en heftige gebeurtenissen weet ze je daardoor ook echt te raken.

Personages zijn levensecht neergezet. Door wat hen overkomt, hun gevoelens, keuzes en emoties die zo geweldig zijn weergegeven, leer je ze allemaal heel goed kennen. Alle personages groeien in hun rol richting het einde van het verhaal en het einde van de oorlog. De mooiste groei maakt Frankie door. Ze was al sterk, wist wat ze wilde en had doorzettingsvermogen maar door alles wat haar is overkomen staat ze nog sterker in haar schoenen en heeft ze veel ellende na haar thuiskomst overwonnen.

Dit verhaal bevat een stukje geschiedenis dat mij niet bekend was maar geeft ook weer hoe de vergeten vrouwen functioneerden en hoe mensen daar mee omgingen. Hannah heeft geweldige thema’s in dit verhaal meegenomen. Thema’s die je diep raken, waar je meer over leert maar waar je vooral geëmotioneerd door geraakt. Je wordt heen en weer geslingerd door emoties, boosheid, twijfel en nog zoveel meer. Het zijn thema’s zoals oorlog, discriminatie, PTSS en nog veel meer die nog steeds ook in onze tijd aanwezig zijn.

Hannah heeft me met dit boek echt in de overtreffende trap weten te verrassen. Wat een knap stukje schrijfwerk in een realistisch verhaal van een trieste geschiedenis. Ze weet je te raken en letterlijk omver te blazen. Het jaar is nog lang niet om maar dat dit één van mijn favoriete boeken van 2024 wordt is absoluut zeker!

Meer recensies van Amarins