Hele fijne feelgood!

Amarins 30 september 2024
Sjoukje is in dit tweede deel afgereisd naar Parijs om nanny te zijn bij de familie De wit. Moeder Valerie en vader Arthur hebben beiden een druk bezet leven. Hierbij is weinig tijd voor de kinderen en achter de schermen dreigt het gezin uiteen te vallen. Sjoukje zou Sjoukje niet zijn om alles op alles te zetten om structuur en warmte aan te brengen in dit gezin. Maar ondertussen wordt ze op roddelkanaal Jus d’Stars zeer negatief neergezet, en dat zet haar privéleven en haar relatie met Jesse op scherp. Dat de lieve collega van Jesse, Maja, steeds om Jesse heen dartelt helpt er ook echt niet bij.

Het eerste deel, Dokters, diva’s en driftbuien eindigde met een open eind, zodat je absoluut verder wilt met dit tweede deel. Wat was het weer heerlijk om in de buurt van Sjoukje te vertoeven. De auteur neemt je mee naar het bruisende Parijs, je voelt de stad! Vanaf de eerste bladzijde zit je weer helemaal in het verhaal. De schrijfstijl is weer heerlijk makkelijk, de vaart zit er goed in en je wilt alleen maar doorlezen. Om vervolgens aan het slot weer uit te kijken naar het volgende deel.

Ik ben in dit deel nog meer van Sjoukje gaan houden. Wat een lieverd. Een vrouw die af en toe erg naïef is, maar ondertussen zich het kaas niet van het brood laat eten. Ze houdt zichzelf fantastisch staande en uiteindelijk weet ze voor zichzelf te kiezen. De heerlijke humor die ze kent heb ik van genoten. Jesse daarentegen kon ik me soms enorm aan ergeren. Je zou hem af en toe echt een schop onder zijn kont willen geven.

Tegelijkertijd is dat ook de les van dit verhaal. Het is een hele fijne feelgood maar er zit wel degelijk een mooie boodschap in verwerkt. Het leren kiezen voor jezelf is hierin het hoofdthema, maar ook onderwerpen als burn-out, gezinsleven, het maken van keuzes, verdriet en goed naar jezelf kijken maken dat het boek diepgang krijgt.

Dit tweede deel was nog meer genieten dan het eerste deel. Van der velde heeft een positief en beeldend verhaal geschreven over het leven van een nanny. Een boek met een duidelijke boodschap die geweldig verpakt zit in een pakkend en liefdevol verhaal. Een dikke aanrader! Ik kijk nu al uit naar het derde deel! Sjoukje stal mijn hart en ik wil nog veel vaker met haar op pad.

Meer recensies van Amarins