Prachtig begin van dit tweeluik!

Amarins 12 september 2024
Bram Essence wordt aangenomen op de school waar hij vroeger zelf als kind op gezeten heeft. Deze baan is voor hem op dat moment de enige reddingsboei die hij heeft. Hij pakt de kans aan en gaat hard aan de slag. Maar bedacht op onderlinge vetes met de leerlingen is hij niet. Xeno, een leerling uit de zesde, heeft hij helemaal niet op gerekend. Een jongen die hem niet alleen in conflict brengt met wie hij ‘hoort’ te zijn maar die hem lijkt te zien zoals hij echt is.

Wat een geweldige reis maken deze twee mannen mee in dit boek. Eigenijk wist ik niet zo goed wat ik van het boek moest verwachten. Als lid van het promo team van Bram en Xeno heb ik me totaal laten verrassen en dat is volop gelukt.

De schrijfstijl van Anne May is weer als vanouds. De vlotte schrijfstijl en de vaart die het verhaal kent is herkenbaar uit andere boeken en zorgen ervoor dat je heel gauw weer in dit nieuwe verhaal zit.

In Voor wie ik ga wordt afwisselend verteld door Bram en Xeno. Anne May heeft hier goed aangedaan want hierdoor leer je beide jongens goed kennen, begin je hun keuzes te begrijpen en kun je helemaal meeleven met beiden. Bram die het ontzettend moeilijk heeft, samenwoont met zijn opa, en geen vrienden heeft. Xeno, een jongen uit een probleem gezin die een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft maar ook niet zo goed weet wat hij aanmoet met de situatie. Twee mannen waarvan je hart gaat overstromen van liefde. Je krijgt respect voor ze hoe ze omgaan met de soms lastige situaties.

De thema’s die Anne May in dit verhaal heeft gelegd zijn ronduit interessant, hedendaags en ze weten je volop te raken. Thema’s die het verhaal diepgang geven, je aan het denken zetten maar je ook meer leert over situaties over probleemgezinnen, geaardheid en nog zoveel meer.

Voor wie ik ga is een geweldig eerste deel uit het tweelui rond Bram en Xeno. Een bijzonder boek en hartverwarmend verhaal, ook een realistisch verhaal wat menig lezer aan het denken zal zetten.

Meer recensies van Amarins