Marijke Vos- Als ik jou was

Amber Drenth 17 juli 2024
Maudy runt een ijssalon. Ze is gek op haar klanten. Alleen die vreselijke makelaar Wout, van tegenover, haalt het bloed onder de nagels vandaan. Hij pikt namelijk elke dag precies de parkeerplaats voor haar salon in.
Wout is een vooraanstaand makelaar. Momenteel is echter een concurrent druk bezig om zijn regio in te pikken. Het laatste waar hij zich mee bezig wil houden is het gezeur van andere ondernemers. Als dan ook die irritante vrouw van de ijssalon tegen hem uitvalt, bereiken zijn frustraties een hoogtepunt.
In het heetst van de strijd besluiten ze om 2 weken van baan te ruilen. Hoe moeilijk kan het zijn?

Dit is zo’n heerlijke feelgood waar je in begint en direct al weet dat je hem niet meer weg gaat kunnen leggen. Marijke heeft de personages lekker realistisch neergezet en de fijne, vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat je direct het verhaal ingezogen wordt. Er komen verschillende onderwerpen aan bod. Zo zit het vol met humor, maar komen ook thema’s als rouw, liefde, voor jezelf leren opkomen en niet meer weglopen voor problemen, maar juist de confrontatie aangaan aanbod. Een heerlijke feelgood met diepgang dus.

We beginnen met een proloog waarin ze op het punt staan om te ruilen, daarna gaan we terug naar een paar dagen eerder en lezen we wat er zich vooraf aan de ruil heeft afgespeeld. Het wordt verteld vanuit beide perspectieven waardoor je al een kijkje krijgt in de problemen waar ze beiden tegenaan lopen in hun eigen bedrijf. Uiteraard gaan ze ervan uit dat de ander zijn/ haar baan makkelijk is, maar dat valt nog niet mee.

Wout en Maudy halen het slechtste in elkaar naar boven, wat heerlijk is om te lezen. Maar begint de spanning van irritatie nou te veranderen in… goede spanning? Of ligt dat aan alle zoete geuren van het ijs?

‘Als ik jou was’ is een heerlijk feelgood verhaal vol humor, maar ook met diepgang. Eentje die je niet meer weg gaat kunnen leggen zodra je eraan begint.
Mijn advies: begin er dus aan als je genoeg tijd hebt! (haha)

Meer recensies van Amber Drenth