Jacodine van de Velde- Blijf bij me in het donker

Amber Drenth 17 juli 2024
De zestienjarige Asha is dol op paarden. Haar leven draait om het verzorgen en trainen van haar pony Missy en de wedstrijden die ze samen rijden. Wanneer Missy op oudjaarsavond plotseling komt te overlijden, valt Asha’s hele structuur weg en is ze haar beste maatje kwijt. Ze gaat door een donkere periode en twijfelt aan alles in haar leven: vriendschappen, haar achtergrond, toekomstplannen en wie ze is. Verwarrend is ook dat ze steeds meer gehecht raakt aan haar sportmaatje Jurre. Uiteindelijk beslist Asha om verder te gaan met een ander paard, maar dat loopt totaal niet zoals verwacht. Komt Asha deze nieuwe tegenslag te boven en vindt ze haar eigen weg?

Wat heeft Jacodine hier een mooi verhaal neergezet. Met haar beeldende schrijfstijl weet ze emoties zoals: Liefde, rouw en af en toe humor mooi neer te zetten. Je kunt je hierdoor erg goed inleven. Dus ja, ik heb toch wat tranen moeten laten gaan toen Missy ingeslapen werd.

Na het verlies van Missy is Asha helemaal in de knoop met zichzelf. Haar vaste routine is compleet weggevallen en ze begint te twijfelen aan alles. Haar vriendinnen zijn oppervlakkig en ze twijfelt over haar toekomstplannen en wie ze is. Haar familie probeert haar zo goed mogelijk te steunen, maar uiteindelijk is het aan Asha om weer het licht in zichzelf te vinden.
Gelukkig is daar dan Jurre. Hij zorgt ervoor dat ze samen gaan sporten en probeert een ritme aan haar leven te geven. Het is hartverwarmend om te lezen hoe iedereen zijn best doet om er te zijn voor Asha.
Als ze na een tijdje besluit om aan een nieuw paard te beginnen, gaat niets zoals ze gehoopt en verwacht had. Toch geeft ze niet op en zet zich 100% in voor haar nieuwe paard en voor zichzelf.

Ga mee met Asha in een zoektocht naar het terugvinden van jezelf, na iets verliezen wat je dierbaar is.

‘Het licht in jou en mij’ is het eerste deel in deze tweeluik, al kun je ze elk afzonderlijk lezen. Zelf heb ik het eerste deel helaas nog niet gelezen, maar ik denk dat daar snel verandering in moet komen. Ik ben namelijk erg nieuwsgierig geworden.

Meer recensies van Amber Drenth