Christopher Berry- Dee- Jeffrey Dahmer

Amber Drenth 25 augustus 2024
Wie kent de serie op Netflix niet.
De serie over ‘ The Cannibal Killer’: Jeffrey Lionel Dahmer. Toen het uitkwam had Iedereen had het erover. De man die 17 mannen heeft vermoord en er jarenlang mee weg kwam. Hij vermoorde ze niet alleen, maar bewaarde van sommige ook souvenirs en at ze soms ook op.

In dit boek nemen we een duikje in het leven van Jeffrey Dahmer. Wat was de drijfveer van deze moordenaar?

We beginnen bij de beginjaren van Jeffrey. Hoe het ging op school en de opvoeding van zijn ouders. Zijn moeder kampte met veel mentale problemen en zijn vader was veel afwezig. We lezen over de effecten die dit gehad kan hebben op Jeffrey. Hij voelde zich vaak verlaten en had dus zogezegd geen ‘controle’ over de levenden, dus dan maar over de doden. Gedurende de jaren krijgt hij regelmatig te maken met politie voor allerlei ‘kleine’ vergrijpen.

Uiteindelijk begint hij echt rare gedachten, om ze zo even te noemen, te krijgen en komen we bij zijn eerste slachtoffer. Hier was hij nog niet zo ervaren en waren er genoeg mogelijkheden waarbij hij gepakt kon worden. Echter kwam hij er gemakkelijk mee weg. Uiteindelijk komt hij bij zijn oma terecht, maar is daar ook heel laks door de mannen regelmatig dagen gewoon te laten liggen.

We gaan alle slachtoffers bij langs. We krijgen wat extra informatie zoals: wanneer de slachtoffers geboren zijn, wanneer familie ze als vermist hebben opgegeven, wat Dahmer precies met ze heeft gedaan, wanneer hebben de ouders te horen gekregen dat hij is overleden en wat er nog ‘over’ was van de mannen.

Hij krijgt uiteindelijk 15 aanklachten en we krijgen de Appendex te weten. Dit zijn alle details (per slachtoffer) van de aanklachten die bij het proces tegen Dahmer werden ingebracht.

Het verhaal is zo bizar dat het je aandacht vast weet te houden. Wat ik wel jammer vond is het volgende: We weten dat hij menselijke delen gegeten heeft, maar daar wordt niet heel veel aandacht aan besteed. Aangezien het al zo gruwelijk is, wil ik ook alle gruwelijke details weten. Ik had graag geweten wat hij van wie opgegeten heeft.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het natuurlijk afschuwelijk wat deze man heeft gedaan en het is te bizar voor woorden hoe lang hij er mee weggekomen is en hoeveel momenten er zijn geweest dat hij gepakt had kunnen worden.
Maar ik vind dit soort verhalen ook ontzettend interessant, wil graag alles weten en uiteindelijk ben ik natuurlijk benieuwd naar wat iemand ertoe zet om zulke dingen te doen.

Quote verhaal:
De manier waarop een eikel aan een boom groeit heeft te maken met zijn omgeving, weer en milieu. Kan uitgroeien tot een sterke boom maar ook tot een verdrongen en misvormd exemplaar als zijn omgeving daar aanleiding toe geeft

Meer recensies van Amber Drenth