Een eigen verhaal!!

André 07 juni 2020
Op het moment dat ik las dat er een nieuw deel van De Hongerspelen uitgegeven zou worden wist ik dat ik die wilde lezen! Toentertijd heb ik de hele trilogie binnen anderhalve week gelezen, terwijl ik eigenlijk moest studeren voor een aankomende toets, ik kon de boeken echter niet loslaten, zo verslavend waren ze!

De ballade van slangen en zangvogels is een prequel en vertelt het verhaal van Corolianus Snow, de antagonist van de oorspronkelijke trilogie. Tijdens het lezen heb ik losgelaten wie hij uiteindelijk gaat worden en hem aanvaard wie hij nu is, een getroebleerde jonge man bij wie de verschrikkingen van de laatste oorlog nog fris in zijn geheugen zitten.

Hij woont samen met zijn oma en nichtje. Door de oorlog financieel geruïneerd proberen ze de schijn van de welvaart op te houden voor de buitenwereld. Om naar de universiteit te kunnen heeft hij een studiebeurs nodig en deze wil hij zien te krijgen door een goede indruk te maken bij de aankomende 10e Hongerspelen. Hij probeert de aan hem toegewezen kandidate dan ook te helpen met alle middelen die hij heeft.

Het verhaal is weer zeer verslavend geschreven waardoor je het boek maar met moeite weg kan leggen. Het is een mooi afgerond verhaal waarin je kan lezen waarom De Hongerspelen zijn zoals ze zijn, waarom Coriolanus is wie hij is en wat hem motiveert om te doen wat hij doet. De ontwikkeling van zijn karakter is echt heel goed beschreven en ik leefde helemaal met hem mee. Als ik nu de oorspronkelijke trilogie weer ga herlezen zal ik toch met hele andere ogen naar hem kijken.

Het is wel een heel ander boek dan de oorspronkelijke trilogie maar het is wel net zo goed, zo niet nog beter, geschreven en absoluut net zo verslavend!!

Dus dit boek niet gaan vergelijken met De Hongerspelen trilogie, maar het echt zien als een eigen verhaal en dan weet ik zeker dat je hier weer heerlijk van gaat genieten!

Meer recensies van André