Prachtig debuutroman

Andrea 29 juni 2024
Na het overlijden van haar moeder, vertrekt Lot naar het huis in Frankrijk waar ze haar jeugd heeft doorgebracht. Ze gaat de confrontatie met haar zelf aan, er is heel wat gebeurd in dat huis in Frankrijk waar ze woonde met haar stiefvader en moeder. Het is daarnaast ook het verhaal van haar moeder Mare die in de jaren zeventig emigreert naar Frankrijk met haar nieuwe partner en dochtertje. Ze is vastbesloten te genezen, ze heeft net haar dochter weer terug na jaren in een inrichting te hebben gezeten. Herhaalt de geschiedenis zich weer? Hoe gaat Lot met alles om. Is het een droomhuis of kan het dat worden? Het is een prachtig verhaal over de relaties tussen de drie hoofdpersonen, maar ook de gevolgen van een verzwegen verleden.

In het begin dacht ik wel, weer een zwaar verhaal. Maar ik heb na een enkele hoofdstuk mijn mening bijgesteld. Ja het thema is zeker niet licht, maar het wel erg mooi naar toe geschreven. Het hele verhaal is in alle rust verteld. Heel af en toe had ik wel dat er wat hoofdstukken uit geschrapt konden worden, want dat ze bang is in het huis wat ze moet opknappen en haar gedachtes moet orden, dat had iets korter kunnen zijn. Het verhaal is verdeeld in hoofdstukken, het ene hoofdstuk is geschreven in de ik-vorm. Het verhaal van Lot is in de tegenwoordige tijd en in ik-vorm geschreven, terwijl er ook een verhaal verteld wordt in een ander perspectief en meer het verhaal van de moeder Mare in de jaren 70 volgt. Dat vond ik een erg mooie verdeling en het las daardoor prettig. De hoofdstukken waren ook niet te lang of te kort, precies goed. Vanaf de eerste pagina weet je dat Lot iets moet verwerken. Ondanks dat het een zwaar onderwerp is, vond ik het erg mooi geschreven. Je leeft mee met de karakters in het boek en je ziet de ontberingen voor je. De onmogelijke keuzes, vooral bekeken in die tijdzetting. Een erg mooie debuut roman en ik ben benieuwd wat ze nog meer gaat schrijven.

Meer recensies van Andrea