Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een prachtig maar beklemmend debuut

Hoe verzint men het om de verantwoordelijkheid voor een verstandelijk beperkt broertje op de schouders van een kleine jongen te leggen?

Valentijn de Heer (1986) schrijft met Beste mevrouw Eva, een prachtig maar beklemmend debuut. Zó veel ellende in een gezin dat je soms even moet stoppen om het te verwerken.

Als Elias zes jaar oud is, zegt zijn pa: “Ma heeft een mongool gebaard.” En zijn ma (tegen Johannes de baby): “Elias gaat goed voor je zorgen.” Vanaf dat moment voelt Elias zich verantwoordelijk voor zijn broertje. Hij moet zorgen dat die zijn vader, die al van zichzelf een wandelende tijdbom is, geen enkele reden geeft om te ontploffen. Vaders handjes zitten nogal los.
Elias’ moeder kan niet voor zichzelf zorgen, laat staan voor haar gezin en zoekt steun bij haar zoon.
Dan moet Elias ook nog eens voor zijn vader zorgen na diens beroerte. Is het vreemd dat de jonge Elias zichzelf soms iets wenst aan te doen, of zijn broertje? Of zijn vader?
Natuurlijk merkt men dat het niet goed gaat in dit gezin, maar hulp blijft uit. Belangrijkste reden is dat kinderen verschrikkelijk loyaal zijn aan hun ouders, wat de auteur heel goed naar voren laat komen in dit boek.
Dat andere volwassenen niet door vragen over de situatie thuis, is vreemd. De enige die dat subtiel wél doet is mevrouw Eva. Bij haar vindt Elias troost.
Elias verliest zich regelmatig in ‘wensdenken’. Hij beeldt zich een mooiere situatie of omgeving in waar alles koek en ei is, waar men lief is voor elkaar, waar zijn vader in elk geval niet is. Dan zie je hem als een ontroerende jongetje, wat je diep in het hart raakt. Om vervolgens bedrogen uit te komen, Elias en de lezer.

Sommige hoofdstukken sluiten af met een cliffhanger: (zijn pa heeft al twee keer een beroerte gehad) “Onze straat werd afwisselend in blauw en rood verlicht. (…) Blauw, rood op Johannes die schaterend en met zijn armen in de lucht op het busje voor onze deur afrende. ‘Tatu, Tatu!’” Het daarop volgende hoofdstuk gaat chronologisch verder om dan alsnog stil te staan bij het gebeurde (bij het ‘rood, blauw’) van het eerdere hoofdstuk: “Mijn pen bleef steken bij de aanhef, het beeld van de zwaailichten drong zich aan mij op, (…)”. Zulke sprongen heen en weer zijn aardig en komen regelmatig voor.

De opbouw van het verhaal is chronologisch, beslaat grofweg een periode van zo’n zes jaren na de geboorte van Johannes. Het wordt verteld vanuit Elias die als ik-verteller verslag doet van zijn jeugd, met de wijsheid en kennis waarmee men achteraf kan terug kijken. Dat het in het verleden geplaatst is maakt het nét ietsje minder aangrijpend dan wanneer je je als lezer in een kind van zes jaar moet verplaatsen. Het verhaal is zo al schokkend genoeg!

De Heer heeft een heel prettige schrijfstijl die je uitnodigt verder te lezen. De dialogen lijken zo uit de realiteit te zijn overgestapt in het boek. Toch is Beste mevrouw Eva echt een debuut. En fictie! Maar ook wat het fictieve betreft zal de lezer vaak zijn twijfels hebben. Door de dialogen, bepaalde situaties en de vrij precieze situering, plus mevrouw Eva en haar man, ‘de gek’, (in wie het niet moeilijk is Eva en Maarten Biesheuvel te herkennen) voelt dit verhaal helemaal niet als fictie, maar als levensecht. Is de verklaring voor het levensechte te zoeken in het feit dat de schrijver ook zorgmedewerker is?

Het is veel belovend als iemand zo’n mooi en aangrijpend, goed geschreven debuut schrijft! Hopelijk legt het niet een te zware last op de schouders van Valentijn de Heer. Want de lezers willen nog veel en vaak van hem horen!

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Angèle van Baalen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur