Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een mantel omhult en verhult...

Angèle van Baalen 19 januari 2022

Van Silvain Salamon is weinig bekend. Hij heeft een Belgische vader en Israëlische moeder, die op hun beurt heel verschillende wortels hadden. Hij groeide op in een traditioneel joods milieu en studeerde geneeskunde en literatuur. Dat hij in de laatstgenoemde discipline talent had, blijkt uit zijn bundel De mantel. Deze heeft als subtitel "Joodse verhalen" omdat ze zich afspelen in de Joodse gemeenschap. Om de sfeer daarvan beter op te roepen heeft de schrijver waar nodig woorden gebruikt die buiten de Joodse gemeenschap minder of niet gebruikelijk zijn. Hiervoor is een glossarium opgenomen. In de bundel zijn elf verhalen samengebracht, waarvan er vijf in de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn verschenen in een tijdschrift of weekblad. Het zijn stuk voor stuk bijzondere en ontroerende verhalen; bijzonder vanwege de inhoud en de ontwikkeling van de plot; het ontroerende is toe te schrijven aan enkele thema’s die opvallend aanwezig zijn, zoals triestheid, eenzaamheid en vreugde.

In het eerste verhaal ‘Eenzaam tussen regen en zon’ schrijft een jongeman die een troosteloos bestaan als kantoorklerk heeft, op weg naar zijn werk een stukje tekst op een krijtbord. Wanneer hij later een reactie ziet op zijn zomaar neergekrabbelde woorden, herhaalt hij dit iedere dag. Hoe gelukkig is hij als hij steeds uitgebreider antwoord aantreft bij terugkeer! Tot hij een ontdekking doet die de lezer bijna net zo veel pijn doet als het personage.

In het verhaal ‘Het Nieuwjaarskaartje’ schrijft een eenzame oude man elk jaar een nieuwsjaarkaartje aan de ouders van twee kinderen die hij elke dag ziet in een speeltuintje. Hun adres was hij bij toeval te weten gekomen. Groot is zijn blijdschap als zijn wenskaartjes beantwoord worden. Te laat gaan degenen die antwoorden op zoek naar de afzender.

In het verhaal ‘Flor da Luna’ wordt heerlijk de spot gedreven met de goedgelovigheid en vrijgevigheid van de mensen. Graitsel, een bedelaar met 'typische sjnorrer-ogen' die 'soms in één enkele blik heel het Joodse leed concentreert', scharrelt gedurende een groot deel van het jaar zijn kostje bijeen. Maar wat doet Graitsel in de maanden dat de bomen in Londen geen blad dragen?

De bundel wordt afgesloten met het verhaal ‘De lange reis’, waarin het leed van het Joodse volk in een paar bladzijden samengebracht is. We maken een lange reis door de geschiedenis en doen onderweg alle plaatsen aan waar de Joden geleden hebben en we lezen door wier toedoen dat gebeurde. Het stevent af op een diep treurig einde, maar ook hier, net als bij de andere verhalen, een prachtige wending: de verteller aanschouwt twee mooie, spelende kinderen en denkt: 'Titus, Gottschalk (…), Eichmann, Hitler; jullie hebben allemaal niets uitgehaald: het jongetje draagt een keppeltje en hij is er trots op.'

Bijna alle verhalen zijn van hoge kwaliteit. De plaatsen waar de gebeurtenissen zich afspelen liggen zowel in Europa als daarbuiten. Salamon verstaat de kunst om in een paar pagina’s een mooi afgerond verhaal neer te zetten dat van begin tot eind boeit en aan het einde een onverwachte wending krijgt. De opbouw volgt een vast stramien: eerst wordt helder de beginsituatie geschetst, in het middendeel ontvouwt zich de plot om te eindigen met een verrassend slot. Ook als je als lezer een dergelijk einde niet verwacht had – wat meestal het geval zal zijn -, moet je toch constateren dat het verhaal niet anders had mogen of kunnen eindigen, dat dit het enige passende einde is!

Salamons schrijfstijl bezit een natuurlijke schoonheid, alsof de schrijver geen kunstgrepen nodig heeft om de lezer te boeien. De woorden vloeien als vanzelf uit zijn pen met af en toe een mooie vergelijking. Verder weinig opsmuk die zou kunnen afleiden van de inhoud van de prachtige, indrukwekkende verhalen die de lezer nog lang bij blijven! Want dat is toch waarom je zulke mooie verhalen leest?!

3

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Angèle van Baalen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur