Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Kunst toegankelijk gemaakt voor een groot publiek

Angèle van Baalen 17 oktober 2018

Mary Beard (1955), aan wie in 2018 een Knighthood werd toegekend, is een beroemde Britse classica en hoogleraar aan de Universiteit van Cambridge. Ook buiten de kleine wereld van classici is zij bekend, omdat zij via de media op allerlei actuele kwesties reageert. Zij neemt geen blad voor de mond en roept daardoor nog weleens weerstand op, zo zeer zelfs dat ze bedreigd wordt. Zij heeft vele wetenschappelijke publicaties op haar naam staan en populair-wetenschappelijke, zoals SPQR. Haar grote verdienste is dat zij de oudheid voor een breed publiek toegankelijk maakt. Het boek Hoe wij kijken. Met gelovige ogen is daar een goed voorbeeld van. Beard schreef twee programma’s voor de BBC-serie Civilisations, waarop dit kleine kunstboek is gebaseerd. Sylvie Hoyinck tekende voor de vertaling naar het Nederlands; dit boekje verscheen in juli 2018. Het verkleinwoord ‘boekje’ wordt gebruikt vanwege het handzame formaat!  

Beard schrijft in prettig leesbaar proza zonder opzichtig vertoon van geleerdheid. Maar het is zonder meer duidelijk dat we met een deskundige te maken hebben. En een met een frisse kijk op kunst, omdat zij die bespreekt vanuit een ander perspectief dan we gewend zijn. Zij plaatst “de aanschouwers van kunst weer in de kijker.” Al die kunst die nu erfgoedlocaties zijn of ten toon gesteld worden in musea, moeten volgens haar in hun context bekeken worden. Dat lijkt een open deur, maar we vergeten dat vaak wanneer we naar kunst kijken. Over de roodzwarte Griekse vazen bijvoorbeeld zegt zij:  

“In al hun pracht, tegenwoordig gelden ze als topstukken in museumcollecties, waren de meeste stukken alledaags huishoudaardewerk, van het soort dat je op de keukenplank van een Atheens huis kon aantreffen. (…) bij duizenden geproduceerd, niet in kunstenaarsateliers, maar in het doolhof van rivaliserende werkplaatsen die het ‘pottenbakkerskwartier’ van de oude stad vormden.”  


Op dezelfde nuchtere manier bespreekt zij steeds in een behapbaar aantal pagina’s interessante kunst, onder andere de gigantische koppen van de Olmec, de vroegst bekende beschaving in Centraal-Amerika; Griekse lichamen op vazen; de Keizerlijke Garde van Qin, de “grijze spookachtige restanten van een leger” (de soldaten waren ooit beschilderd in felle kleuren).  

In het tweede hoofdstuk Met gelovige ogen stelt de schrijfster dat overal in de wereld religie en kunst elkaar raken. “Duizenden jaren is religie (net zo goed als het menselijk lichaam) de inspiratie voor kunst geweest, waarmee religieuze claims werden voorzien van waarheid.” Het twistpunt onder gelovigen of afbeeldingen maken van God/goden geoorloofd is, biedt Beard de gelegenheid om uitgebreid in te gaan op de vraag wat precies door de gelovigen wordt aanbeden. Zij stelt dat vrijwel alle religies ervan uitgaan dat het aanbidden van beelden verkeerd is, maar dat er ook verschillen zijn in het definiëren van wat beeldendienst is. “Religies verschillen fundamenteel over de kwestie wat een religieuze afbeelding is.” Met het oog hierop behandelt zij de tempel van Angkor Wat, de Grotten van Ajanta, de mozaïeken van de San Vitale in Ravenna, het beeld van de Maagd Maria in de basiliek van Macarena in Sevilla, enkele moskeeën, bijbelverhalen en de beeldenstorm.  

Alles wat Beard bespreekt, is voorzien van duidelijke illustratie. Waar nodig is die scherp uitvergroot. Er wordt niet té uitvoerig of diepgaand ingegaan op de gekozen kunstonderwerpen, maar wel zó dat een afgerond geheel wordt aangeboden. De lezer die meer over een onderwerp wil lezen, treft achter in het boek van elk besproken kunstobject een uitgebreide lijst ‘Aanbevolen Literatuur’ en ‘Verwijzingen’ aan. In haar ‘Dankwoord’ benadrukt Beard dat een televisieprogramma maken en een boek uitgeven een samenwerkingsproces zijn; daarom bedankt zij een groot aantal personen. In Belangrijke locaties geeft zij aanwijzingen over bereikbaarheid en openingstijden. Een Tijdlijn, Lijst van illustraties en een Register maken dit kunstwerkje compleet. Door de diversiteit van de besproken kunstobjecten, verpakt in duidelijke taal en rijk geïllustreerd, laat dit boeiende boekje de lezer op een aangename manier kennis maken met grote Kunst. Ongetwijfeld zal het bij de lezer de lust naar meer opwekken!

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Angèle van Baalen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur