Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Sneller en verder wilden zij. Olga kon hen niet stoppen.

De Duitse jurist en schrijver Bernard Schlink (1944) werd met zijn roman De voorlezer (2003) in één klap wereldberoemd. Vier jaar na zijn mooie en ontroerende roman De vrouw op de trap is in mei 2018 Olga bij uitgeverij Cossee uitgekomen. Voor de vertaling naar het Nederlands is Marcel Misset verantwoordelijk. Ook in deze roman brengt Schlink complexe verhoudingen goed in beeld en getuigt hij ervan een scherp inzicht te hebben in maatschappelijke processen, waarbij hij niet schroomt zijn personages een vinger op de zere plek te laten leggen. 

Het eerste deel van de roman is inleidend en verhaalt over de wees Olga, over rijkeluiszoon Herbert, hun liefde voor elkaar en over de jaren 1900 tot 1950 in het driftig naar expansie zoekende Duitsland. Olga weet zich op eigen kracht te ontwikkelen tot een zelfstandige vrouw en vindt een baan als onderwijzeres. Herbert die alles mee heeft, blijft echter steken in zijn dromen. Niet standsverschil (Herbert wil niet breken met zijn ouders) staat een huwelijk tussen hen in de weg. Maar zijn verlangen naar onbekende verten is er de oorzaak van dat hij jarenlang nu eens een paar weken, dan weer slechts enkele dagen bij haar is, tot hij tijdens een slecht voorbereide expeditie voor altijd verdwijnt.

Aan het einde van deel 1 (de Tweede Wereldoorlog is dan voorbij) is Olga bejaard en stokdoof. Op dit punt verandert het perspectief van alwetende verteller naar ik-verteller Ferdinand, en wordt op soepele wijze een overgang gemaakt naar het tweede deel. Ferdinand is de jongste zoon in een bemiddeld domineesgezin, waarvoor Olga het naaiwerk verzorgt. Voor hem heeft zij een zwak, zoals ook eerder voor Eik, de vondeling die in het gezin van haar vriendin Sanne opgenomen werd. Ze vertelt Ferdinand steeds meer over haar leven, over Herbert en wat hem bezighield. Ferdinands leven, maar eigenlijk vooral de vriendschappelijke betrekkingen tussen hem en Olga vormen de hoofdmoot van het binnenverhaal, dat door zijn centrale positie in de roman een verklarend licht werpt op het eerste deel van de roman en een knap geconstrueerde opening biedt voor het derde deel: de brieven die Olga in de periode 1913 – 1973 aan Herbert geschreven heeft en die Ferdinand door toeval op het spoor is gekomen.

De sobere, ingetogen schrijfstijl zonder enige poespas in de eerste twee delen (de zinnen zijn veelal nevenschikkend) zorgt ervoor dat het verhaal zich gemakkelijk laat lezen, en is daardoor bij een eerste beschouwing weinig prikkelend. In haar brieven aan Herbert leren we Olga kennen als een vrouw die, áls zij haar verdriet en woede om zinloze ondernemingen toont, toch steeds al te emotionele uitbarstingen weet te beteugelen. Achteraf bezien zou men dus kunnen zeggen dat deze schrijfstijl, ontdaan van elke vorm van retoriek, bewust gehanteerd wordt als tegenhanger voor het gebral van hen die “Deutschland, Deutschland über alles!” wensten. “Onder de nazi’s was de wereld lawaaiig geworden; overal hadden ze luidsprekers geïnstalleerd waaruit onophoudelijk redevoeringen, marsen of bevelen dreunden.” Op het verwijt van Eik dat zij de nieuwe tijd niet begrijpt, schrijft Olga in haar brief aan Herbert, gedateerd 26 juli 1939:

“Ik begrijp de nieuwe tijd maar al te goed. Het is de oude tijd, alleen moet Duitsland deze keer nog groter worden, heeft het nog meer vijanden en moet er nog vaker worden gezegevierd. En het gebrul klinkt nog luider. Ik hoor het, zo doof als ik ben.”


De bescheiden Olga, de eenvoudige, maar verzorgde schrijfstijl vormen een mooi contrast met datgene waarvoor de verteller bij monde van Olga herhaaldelijk waarschuwt: mateloze ambitie en grootheidswaanzin. Voeg daarbij de vorm waarin de auteur deze historische roman heeft gegoten: een buitenverhaal, een binnenverhaal en brieven waarvan sommige nog een verrassing hebben voor de lezer en het is duidelijk: Schlink maakt opnieuw grote indruk met zijn roman Olga waarin stijl, vorm, geschiedenis, personages en thematiek tot een harmonieus geheel zijn samengevoegd. 

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Angèle van Baalen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur