Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

'De natuur is. Het cultuurlandschap is gemaakt'

Gerbrand Bakker (1962) is schrijver van jeugd- en kinderboeken, romans en columns; daarnaast is hij ook nog schaatsinstructeur en was hij schilder. Vele malen werd hij genomineerd voor belangrijke literaire prijzen; hij mocht al verscheidene Nederlandse en buitenlandse prijzen in ontvangst nemen. Zijn romans, onder andere Perenbomen bloeien wit, Juni, De omweg zijn wereldwijd vertaald. Van zijn romans verschenen ook toneelstukken. De roman Boven is het stil (2006) heeft ertoe geleid dat hij ‘écht hovenier’ werd, ‘hoewel je dat nooit met zekerheid kunt zeggen. Ik kreeg ook zo af en toe op mijn kop van boomverzorgers of hoveniers, als ik weer eens een in hun ogen onzinstuk geschreven had in De Groene Amsterdammer of, later, Trouw.

In Rotgrond bestaat niet. Over cultuurlandschap en natuur (maart 2018) leren we Bakkers liefde voor de natuur, voor alles wat groeit en bloeit en leeft kennen, maar dat niet alleen. Hij kan ook rustig “(…) de schoonheid van steen, lucht en water bezingen.” Het Rode Plein voor het Kremlin bijvoorbeeld vindt hij “prachtig vanwege de lege uitgestrektheid.” Bakker heeft niets met al die veranderende tuintrends en de vele tijdschriften en programma’s rond tuinieren. Hij adviseert om je alleen druk te maken om je eigen tuin en je nergens iets van aan te trekken en zeker niet van wat een ander van je tuin vindt.

Bijna alle vierendertig verhalen in deze bundel (in zijn ‘verantwoording’ is te lezen wat waar eerder verschenen is) zijn leuk, kritisch, ironisch of hebben iets wat de lezer ontroert. Dat laatste heeft misschien wel vooral te maken met het feit dat Bakker in de verhalen iets van zichzelf prijsgeeft. Verder zitten in de verhalen uitweidingen die naar alle kanten uiteengaan, waardoor ze veel meer bieden dan wat de titel boven het verhaal je doet verwachten. De leergierige lezer komt ook ruimschoots aan zijn trekken.

Een voorbeeld van een kritisch, lekker ironisch verhaal is ‘Het antropomorfisme van Peter Wohlleben’ waarin hij de schrijver van Het verborgen leven van bomen behoorlijk op de hak neemt. Volgens Wohlleben zijn bomen “sociale wezens, (…) en ze lijden pijn.”

“[Wohlleben:] Of het nu beuken, sparren of eiken zijn, het doet ze allemaal pijn als er iemand aan hen knabbelt.” Waarop Bakker natuurlijk meteen scoort: “Maar als hij [Wohlleben] beschrijft welk goed werk spechten verrichten voor bomen dan weer geen woord over pijn die hun gehak dan toch ook zou moeten veroorzaken.”


Een verhaal dat vele zijpaadjes in slaat, is ‘Natte sokken en de boom die alles zag’. De baasjes van de hond Simba vieren vakantie in een zonovergoten land terwijl Bakker voor hun hond zorgt. Hij verblijft dan in zijn huis in de Eifel. Natuurlijk regent het onafgebroken, zijn al zijn laarzen lek en is “Simba natter dan nat.” In datzelfde verhaal maakt hij zich vrolijk over “al dat geherintroduceer” zoals dat van de bever in Limburg, waardoor ze daar nu met een groot probleem zitten; betoogt hij dat het woord ‘uitgestorven’ ten onrechte gebruikt wordt voor (alleen uit Nederland) verdwenen dieren en dat de bever juist door de jacht erop verdwenen is; dat het allemaal emoties zijn en dat in die emoties meestal een grote mate van egoïsme zit. Vervolgens springt hij over op de ‘Anne Frankboom’, en berijdt daarna nog een paar stokpaardjes. In ‘Dodennatuur’ lezen we dat in Duitsland “begraven in de natuur in opkomst” is. Urnen kunnen bijgezet worden in een bos. Bij boom nummer zoveel. Zoals vaak eindigt Bakker op humoristische wijze: 

“mogelijk een reden waarom steeds meer mensen hier in de Eifel ervoor kiezen: je hebt er geen omkijken meer naar.” 


De hier bijeengebrachte verhalen zullen bij tuinierders en natuurliefhebbers in goede aarde vallen, maar de pennenvruchten van Bakker zullen ook gretig aftrek vinden bij hen die geen tuin of lapje grond hebben, die niet met hun hond in de bossen wandelen, maar die gewoon graag een boeiend stukje literatuur willen lezen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Angèle van Baalen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur