Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Engelen van de zee

Angèle van Baalen 18 oktober 2017

Lang voordat het woord ‘bootvluchtelingen’ werd uitgevonden, kon men zich vrij gemakkelijk verplaatsen in en rond de Middellandse zee. Vele eeuwen voor Christus zouden de Phoeniciërs, uit het huidige Syrië en Libanon, geland zijn op de kust van Afrika en daar Carthago gesticht hebben. Ongeveer gelijktijdig bereikte een grote groep mensen op de vlucht voor oorlogsgeweld vanuit Troje het land dat toen nog niet Italië heette. Zij werden de voorouders van de stichters van het Romeinse Rijk. Door honger gedreven gingen Grieken massaal op zoek naar gebieden waar geen voedseltekorten bestonden en stichtten kolonies onder andere in Zuid-Italië (Magna Graecia) en op Sicilië. De Romeinen kenden geen landsgrenzen en kwamen gewapend naar vrijwel alle gebieden rond de Middellandse zee.

Tot ongeveer honderdvijftig jaar geleden waren grote gebieden van Italië zelf in handen van ‘buitenlandse’ mogendheden: het Huis Savoye, het Huis Bourbon, de Habsburgers en Oostenrijk. Ironisch genoeg is juist Italië het eerste land dat vluchtelingen proberen te bereiken. Niet met oorlogszuchtige bedoelingen, maar op de vlucht voor oorlogsgeweld of door honger gedreven.  

Het eiland Lampedusa ligt gunstig om de oversteek te wagen. De overtocht is gemakkelijk, mits de weersomstandigheden goed zijn en men beschikt over zeewaardige boten. Het zijn echter kleine of lekke bootjes die worden volgestouwd met veel te veel mensen. In een van de verhalen uit Tranen en troost (Lacrime di sale, in het Nederlands vrij vertaald als Zoute tranen) wordt verteld dat op een boot zo veel mensen aanwezig waren dat de smokkelaars een groot aantal het ruim in duwden, waar de stakkers dagenlang opeengepakt zaten zonder eten en drinken, met het luik naar het bovendek hermetisch gesloten. Degenen die bovendeks zaten hebben lange tijd het geschreeuw en gekerm van hun dierbaren moeten aanhoren, totdat het definitief stil werd.  

Voor een plek op een boot worden grote offers gebracht. Vaak heeft de familie jaren gespaard om de overtocht te bekostigen voor een persoon. Velen hebben daarbovenop ook nog met hun lichaam betaald: ze hebben dwangarbeid verricht, meisjes en jonge vrouwen zijn verkracht (hoe, met hoeveel en hoe lang laten we maar onvermeld). Tot zijn afschuw bemerkte Pietro Bartolo ook dat al dan niet vrijwillig met organen ‘betaald’ wordt. De operaties zijn deskundig gedaan, wat hem in grote woede doet ontsteken. Het betekent immers dat goed opgeleide artsen in zogenaamd beschaafde landen hun medewerking verlenen aan deze verderfelijke praktijken. Veel verhalen in deze bundel zijn gruwelijk, maar wel echt gebeurd.  

Gelukkig melden  Bartolo en journaliste Lidia Tilotta ook positieve dingen. Pietro Bartolo, die geboren en getogen is op Lampedusa, vertelt openhartig over zijn eigen leven en wat hem ertoe gebracht heeft om zich voor de schipbreukelingen in te zetten. Vanaf dat hij arts en gynaecoloog is, heeft hij er alles aan gedaan om het eiland voorzien te krijgen van de meest elementaire zaken zoals een goed ingerichte polikliniek, een vliegveld, traumahelikopter, ambulancepersoneel en reddingswerkers. In geen enkel verhaal plaatst hij zichzelf op de voorgrond, behalve om zijn woede of verdriet te laten zien.  

Lof zwaait hij altijd toe aan anderen, zoals aan de kustwacht, fiscale recherche, carabinieri, de politie of brandweer die met patrouilleboten op en neer pendelen tussen haven en gammele bootjes, aan de artsen in Palermo op wier steun hij altijd kan rekenen. Vooral is hij de vrouwen van het eiland dankbaar omdat zij de vluchtelingen steeds weer opnieuw van het nodige voorzien. Verder noemt hij velen bij naam wegens hun heldhaftig en onvermoeibaar optreden.

Dankzij de in 2017 Oscar-genomineerde documentairefilm Fuocoammare (Fire at Sea) van filmregisseur Gianfranco Rosi, heeft Bartolo, een van de hoofdpersonages, 'begrijpelijk [gemaakt] wat de essentie van het drama is en waarom we hulp en opvang moeten verlenen'. Deze schokkende en aangrijpende memoires van Bartolo, in 2016 opgetekend door Lidia Tilotta in een prettig leesbare en heldere stijl, uit het Italiaans vertaald door Gerdien Smit, zou door iedereen gelezen moeten worden, maar vooral door hen die het in Europa voor het zeggen hebben.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Angèle van Baalen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur