Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Echte mannen roken op zijn tijd een goede sigaar

In 2014 verscheen Anna. Ode aan een kattenstaart, de sfeervolle debuutroman van Ru de Groen (1957), geen onbekende in de wereld van de letteren. Zijn uitgeverij Krikke Special Books is gespecialiseerd in mooi uitgegeven jubileumboeken en in 2015 verscheen van zijn hand 400 jaar karakter over de geschiedenis van Grolsch, de bierbrouwerij die in handen was van zijn familie. Het lijkt dan ook niet toevallig dat een familiebedrijf dat sigaren maakt, een grote rol speelt in zijn tweede roman Zonen van De Farao.

Het boek is zeer boeiend door de inhoud maar ook doordat heden en verleden elkaar afwisselen in deel 1. Het verhaal wordt chronologisch verteld door Jaap, de brave en plichtsgetrouwe helft van de tweeling, die in de schaduw staat van zijn broer Ewout, die altijd het voortouw neemt, nooit om een antwoord verlegen is, alle meisjes versiert én het eerstgeboorterecht heeft. Het heden begint in 1951, wanneer Jaap in dienst treedt bij het familiebedrijf. Hoe Jaap zich opstelt in het heden, welke, vooral rancuneuze, gevoelens hij koestert, dat alles wordt verklaard door voorvallen in het verleden. De karakters van Jaap en Ewout worden door de auteur op knappe wijze uitgewerkt: geleidelijk vallen de puzzelstukjes op hun plaats, zodat het tot het eind van deel 2, dat de periode 1958 -1978 verhaalt, spannend blijft of en hoe het tot een confrontatie zal komen tussen de twee broers.

Het taalgebruik is ongedwongen en in overeenstemming met de tijd waarin het verhaal speelt. Ewout tot Jaap: “Doe open, lul.” Wanneer Van Buuren Borluut, van adel, praat over een ambassadeur, zegt hij: “een verduveld goed vrindje.” De zinnen zijn zorgvuldig opgebouwd en er is een goede afwisseling tussen complexere en kortere zinnen.

Naarmate het boek vordert, wordt een steeds grotere dreiging voelbaar, wat grotendeels veroorzaakt wordt door Jaaps veranderde houding. Vanaf het moment dat hij niet langer werkeloos wil toezien hoe Ewout het ervan neemt, lui achterover hangt, maaltijden in dure restaurants declareert, stijgt de spanning. De twee broers groeien steeds verder uit elkaar, wat uiteindelijk leidt tot een climax in deel 2, waarin het geduld van Jaap is opgeraakt. Tijdens een jachtpartij – waarin de auteur op subtiele wijze vooruitwijst naar de afloop – op gemzen in Tirol mijmert Jaap, vastbesloten de aanval op zijn broer in te zetten:

"Mijn leven lang bleef ik van hem houden, (…) Stap na stap, oplettend waar ik mijn voeten plaatste op de gladde keien, probeerde ik me minutieus al zijn sinistere wreedheden van vroeger voor de geest te halen en ik kwam een heel eind. Waar waren liefde en bewondering overgegaan in haat? Misschien was het wel zo dat ik aanvankelijk kon leven met al zijn pesterijen omdat hij enkel mij daarmee kwelde en was ik hem pas echt gaan verachten op het moment dat de dynastie en de zaak in het geding waren gekomen. (…) Ik had vaak uitgezien naar vrede, naar verzoening, maar die had hij nooit aangeboden omdat hij mij, in zijn arrogantie, nooit als tegenstander had beschouwd."


Het probleem ligt duidelijk bij de starre Jaap die zijn broer allerlei eigenschappen toedicht, die hij zelf denkt te missen. Jaap verandert van een tamelijk sympathiek personage langzamerhand in een niet zo aardig mannetje, terwijl zijn broer Ewout niet zo onaardig blijkt te zijn als Jaap ons wil doen geloven.

Behalve dat dit boek een mooie roman is met aanspreekbare thema's als broederliefde, jaloezie, haat en liefde, laat het ook het wel en wee zien van een familiebedrijf, waar gewerkt wordt met personeel dat net als de eigenaars zeer verknocht is aan de zaak. Dat een dergelijk bedrijf niet alleen maar lusten heeft, maar ook lasten, blijkt in tijden van crisis. En dan is er ook nog de adel met alle verplichtingen en tradities. Van twee kanten ingesnoerd valt er voor nakomelingen nauwelijks iets te kiezen: zonen volgen automatisch hun vader op in het bedrijf en de eerstgeborene erft de adellijke titel. Of is het misschien toch mogelijk het lot wat bij te sturen? Lees dit prachtige boek en het zal duidelijk worden.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Angèle van Baalen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur