Heerlijk!

aninaleest 05 november 2023
Het is 1 november geweest en dat is eigenlijk wel het startpunt van de kerstperiode…Toch?
Iris Visser vroeg of ik mee wilde doen aan de blogtour van haar nieuwste kerstverhaal en daar kon ik natuurlijk geen ‘nee’ tegen zeggen! Al eerder las ik ‘Bij kennis’ en dat vond ik een heerlijk boek, dus mijn verwachtingen voor ‘Alles draait om kerst’ waren hoog. Ik heb genoten van dit e-book en heb ‘Alles draait om kerst’ dan ook beoordeeld met 4,5 ster.

Holly is een hardwerkende, eigenzinnige assistent-redacteur bij het programma ‘Alles draait om liefde’. De kerstspecial van dit programma is het hoogtepunt van het jaar.
Als de kans zich voordoet om promotie te maken, wil Holly alles doen om de baan te krijgen. Helaas krijgt ze concurrentie van een knappe, arrogante man die de baan ook graag wil hebben, Olivier. Hij is een bekende in de televisiewereld en lijkt de baan voor Holly’s neus weg te kapen…De baas van Holly besluit een wedstrijd tussen de twee gegadigden te organiseren, waarbij degene die het beste item voor de kerstshow maakt, de gewilde promotie krijgt. Waar het eerst vijandigheid en rivaliteit alom is, verandert de band tussen Holly en Olivier als zij elkaar beter leren kennen en de kerst steeds dichtbij komt…

‘…maar die moed kan ook het resultaat zijn van het feit dat ik inmiddels uit voldoende alcohol besta om als ontsmettingsmiddel op de spoedeisende hulp gebruikt te worden.’

Wat een heerlijke feelgood is dit! Dit komt niet alleen door de heerlijke setting, maar ook door de twee hoofdpersonages, die erg likeable zijn. Doordat je zowel hun karaktereigenschappen als verledens ontdekt tijdens het lezen, voelen Holly en Olivier erg echt aan. De enemies to lovers-trope wordt geweldig uitgewerkt en de band die tussen Holly en Olivier ontstaat is hartverwarmend en wordt mooi en geleidelijk opgebouwd.
Ondanks hun verschillen passen Holly en Olivier goed bij elkaar. Ze zijn gewaagd aan elkaar en dit zorgde voor een heerlijke interactie tussen hen. Beide personages sloot ik dan ook al snel in mijn hart en ik heb regelmatig hardop moeten lachen om de hilarische situaties die zich tussen hen voordeden. Laten we het erop houden dat Holly geen fan van Oliviers jasjes was ;)

‘Je fantaseert er nu over om dit papiertje tot een prop te verfrommelen en het in mijn mond te stoppen, of niet?’
‘Misschien.’
‘Dat spuug ik gewoon weer uit, hoor.’
Ik glimlach liefjes naar hem. ‘Dan komt er eindelijk eens iets nuttigs uit je mond.’

De schrijfstijl van Iris is geweldig. Vlot, toegankelijk, realistisch en vol humor en zelfspot wordt dit boek vanuit het oogpunt van Holly geschreven. Ik vond vooral de herkenbare en rake vergelijkingen heel leuk in het verhaal en erg kenmerkend voor de schrijfstijl van Iris.

De setting van het verhaal is heerlijk. Niet alleen doet het programma ‘Alles draait om liefde’ erg denken aan ‘All You Need Is Love’ (een geweldige show), maar ook de winterse sferen en vele kerstelementen laten je helemaal wegdromen bij dit verhaal. Bereid je voor op veel kerstversiering, een kerstmarkt, liefdevolle herenigingen, overal maretakken en heel veel romantiek en spanning tussen de hoofdpersonages!

Naast een fijne liefdesverhaal bevat ‘Alles draait om liefde’ ook inclusie (Holly is opgevoed door twee vaders) en worden serieuze onderwerpen als ‘me too’ behandeld. Dit zorgt voor de nodige actualiteit en diepgang, wat het verhaal nog fijner maakt om te lezen.

Als je alvast in de kerstsfeer wilt komen, is dit boek zeker een aanrader! Ik hoop dat Iris vanaf nu ieder jaar zo’n heerlijke kerstverhaal uitbrengt.

Meer recensies van aninaleest