Unieke setting

aninaleest 11 november 2023
Hoewel Rachel al vele boeken op haar naam heeft staan, is ‘De ex-talk’ haar eerste boek dat in het Nederlands vertaald is. Wat een feestje was dit verhaal! Ik heb genoten van ‘De ex-talk’ en heb hem dan ook beoordeeld met vier sterren.

Shay werkt al jaren als producent bij een radio-station in Seattle. Hoewel het altijd haar droom is geweest om zelf te presenteren, is ze tevreden met haar huidige functie. Tot Dominic ten tonele verschijnt, een nieuwe, betweterige, knappe en bovenal jongere collega die denkt alles te weten van radio.
Het gaat niet goed met het radiostation en er volgen ontslagen. Om haar baan te redden oppert Shay een nieuw programma waarin twee ex-geliefden live relatieadvies geven. Iedereen is enthousiast en Shay wordt naar voren geschoven om het programma te maken en te presenteren. Met als klap op de vuurpijl Dominic als co-host, met wie Shay moet doen alsof ze een relatie heeft gehad. Ugh.
Terwijl Shay en Dominic elkaar beter leren kennen en het programma steeds populairder wordt, stapelen de leugens zich op en wordt het steeds gecompliceerder tussen Shay en Dominic. Helemaal als ze echt gevoelens voor elkaar blijken te ontwikkelen…

Wat ik erg leuk vond in dit verhaal is de unieke setting. Het verhaal speelt zich helemaal af in de wereld van het radio maken, iets waar ik weinig van wist en nog nooit over gelezen had. De schrijfster lijkt gedegen onderzoek gedaan te hebben om de setting zo goed mogelijk uit te werken en zo realistisch mogelijk weer te geven. Ik werd helemaal in de wereld van Shay en Dominic getrokken en mijn enthousiasme groeide met elke pagina die ik las. De liefde voor het radiomaken spatte van de pagina’s!
Maar niet alleen de leuke aspecten van het vak komen naar voren. Ook de onzekerheid, werkdruk en hiërarchie van en onder de werknemers wordt mooi en realistisch omschreven. De baas van Shay en Dominic is een zeer onsympathieke, egocentrische man met een nare dosis vrouwenhaat, iets wat ook goed beschreven wordt. Hierdoor wordt een volledig en realistisch beeld gegeven van de radio-wereld.

Shay en Dominic zijn leuke personages. Het verhaal begint als een klassieke ‘enemies-to-lovers’-trope, maar doordat Shay en Dominic elkaar noodgedwongen moeten leren kennen, ontdekken ze dat ze toch niet zoveel van elkaar verschillen als ze vooraf dachten. Ik vond vooral de scènes waarin Shay en Dominic met elkaar brainstormen over hun zogenaamde relatiegeschiedenis en daarbij leuke en grappige feitjes over elkaar ontdekken, erg leuk. Hoewel de relatie tussen Shay en Dominic wel wat slow-burn is, leefde ik met hen mee en begreep ik hun onzekerheden en remmingen goed. Hun romance wordt mooi opgebouwd en voelde realistisch aan, ondanks het feit dat je, als lezer, weet dat het allemaal begonnen is met een leugen en dit een steeds groter onderdeel wordt van hun relatie. Er zit voldoende romantiek en zelfs wat spice in het verhaal en doordat de gevoelens van Shay zo mooi beschreven worden, leefde ik echt met hun relatie mee.

Het verhaal eindigt met een grootst gebaar vanuit Dominic en dat vond ik wel echt een prachtig einde van het boek. Ik heb tijdens het lezen van ‘De ex-talk’ alle verschillende emoties voorbij voelen komen: ik heb gelachen en ik heb verdriet, blijdschap, verraad en boosheid gevoeld. Het verhaal zit goed in elkaar en bevat voldoende diepgang.

Hoewel het draait om de relatie tussen Shay en Dominic krijgen ook andere thema’s en onderwerpen een mooi plekje binnen het verhaal. Zo staat eenzaamheid centraal, evenals rouw, familie, vriendschap, persoonlijke ontwikkeling en het maken van een nieuw begin. De herinneringen die Shay aan haar vader heeft, zorgden voor een brok in mijn keel, maar ook de bruiloft van haar moeder, die hertrouwt, vond ik erg mooi.
Bovendien bevat het verhaal een aantal grappige elementen die mij hardop deden lachen. Zo is de hond van Shay geweldig en noemt Dominic zijn masterstudie echt te vaak ;) Dit soort kleine grapjes kon ik erg waarderen in het boek.

Kortom: dit was mijn eerste, maar zeker niet mijn laatste boek van Rachel Lynn Solomon! Ik hoop dat haar andere boeken ook snel vertaald gaan worden.

Meer recensies van aninaleest