Prachtige 'realgood'!

aninaleest 09 juni 2024
Ik mocht ‘Muurtje om mijn hart’ van mijn lieve collega-auteur Kristie Raaijmakers lezen en wat een fijn boek was dit! Ik sloot binnen een paar pagina’s Elin en Mike al in mijn hart en las het boek binnen een paar dagen uit. Vijf dikverdiende sterren voor ‘Muurtje om mijn hart’!

Elin houdt van rust. Ze woont in een vrijstaande woning aan de bosrand, vanwaar ze ook haar administratiekantoor runt. Haar leven is overzichtelijk en ordelijk en Elin vindt dat helemaal prima na alles wat ze heeft meegemaakt in het verleden.
Haar leven wordt echter bijzonder op zijn kop gezet als de verlaten bungalow naast die van haar opgeknapt wordt door een aannemersbedrijf. Plotseling is haar straat gevuld met witte busjes, rommel, een keiharde radio en…knappe bouwvakkers. Of nou ja, vooral één knappe bouwvakker.
Elin ergert zich aan alle onrust en probeert hierover in gesprek te gaan, wat leidt tot hilarische blunders, leuke gesprekken en een onweerstaanbare aantrekkingskracht.

Ik vond zowel Mike als Elin heel leuk en prettig om te volgen. Doordat het verhaal vanuit beide perspectieven verteld wordt, zijn de gedachten en gevoelens van Mike en Elin goed te volgen en kon ik mij perfect in hen inleven. Ze hadden beiden echt een andere manier van vertellen, waardoor het onderscheid tussen de hoofdstukken heel duidelijk was.

Door de korte hoofdstukken, maar zeker ook de vlotte schrijfstijl van Kristie en de goede balans tussen dialogen en actie in het verhaal, vloog ik door het boek heen. Ik heb trouwens ook kleine stukjes van het verhaal geluisterd en dat is ook zeker een aanrader! De stemmen van Elin en Mike, ingesproken door Audrey Bolder en Daniel Meppelink, zijn erg prettig om naar de luisteren en lijken perfect bij de personages te passen.

De cover van het boek is onwijs mooi en schattig en past - wat mij betreft - perfect bij de inhoud van het boek. Het bedrukte boekblok is prachtig en geeft het boek echt wat extra’s.

Ik vind het heel knap hoe ‘Muurtje om mijn hart’ een echte feelgood is, maar ook zeker een diepere laag heeft door het verleden van Elin en de gebeurtenissen die rondom Mike plaatsvinden. Hierdoor lees je het boek echt met een lach en een traan, raakt het verhaal je diep in het hart en denk je zeker nog een tijdje over het verhaal na. Superknap! Naast de serieuze onderwerpen zit er echter ook veel humor in. Ik heb hardop gelachen en onwijs genoten van de gênante gesprekken en gebeurtenissen rondom Elin, die ik zelf nooit hoop mee te maken ;) Voortaan controleer ik even goed of mijn oortjes wel echt goed verbonden zijn als ik een audioboek aan het luisteren ben….

Kortom: ‘Muurtje om mijn hart’ is een dikke aanrader voor iedereen die houdt van ‘realgood’ met hilarische momenten, prettige hoofdpersonages en een diepere laag. Ik ben na het lezen van dit boek ontzettend benieuwd naar meer van Kristie en kan niet wachten op haar volgende boek <3

Meer recensies van aninaleest