Cowboys, paarden en romantiek!

aninaleest 14 oktober 2023
‘Bikini’s & Kites’ was één van mijn favoriete boeken van vorig jaar. Toen ik uitgekozen werd om mee te doen met de blogtour van Anja Janssen’s nieuwste boek, heb ik dan ook even een dansje gedaan. ‘Weer op de rit’ is een heerlijke slow-burn romance vol cowboys, paarden en romantiek! Ik heb dit boek beoordeeld met 4,5 ster.

Dierenarts Robin wil dolgraag veearts worden, maar de banen in Nederland zijn schaars. Als ze een geweldige (tijdelijke) vacature tegenkomt als veearts op een ranch in Amerika, twijfelt ze geen moment en solliciteert ze. Met haar geringe ervaring en bovendien het feit dat ze een vrouw is, wordt het haar niet gemakkelijk gemaakt om de baan te krijgen…
Robin is echter vastbesloten. Bovendien kent ze de zoon van de eigenaar heel goed: die hangt al jaren (als poster) boven haar bed…Zal Robin zich niet laten afleiden door de knappe cowboy Sam?

Robin is een fijn personage om te volgen. Haar gedachten voelden realistisch aan en haar onzekerheden zullen herkenbaar zijn voor veel vrouwen. Ik had bewondering voor haar doorzettingsvermogen, ambities en gepaste zelfvertrouwen in haar nieuwe baan, want het wordt Robin echt niet makkelijk gemaakt op de conservatieve ranch in Amerika. Doordat je veel vanuit het perspectief van Robin leest, kun je je goed in haar inleven.

Sam is een heerlijk chagrijnige cowboy die gedurende het verhaal langzaam ontdooit. Hij heeft de dood van zijn moeder nooit een plek weten te geven en sindsdien staat zijn leven dan ook (een soort van) stil. De komst van de energieke, vastbesloten Robin zet Sams leven op zijn kop en maakt dat hij bepaalde dingen over zichzelf leert en achter zich besluit te laten. Sam wordt goed omschreven, vooral zijn veel te knappe uiterlijk, en doordat er ook enkele hoofdstukken vanuit zijn perspectief te lezen zijn, werd ook hij een realistisch en mooi personage om te volgen gedurende het verhaal.

Ik lees normaal gesproken helemaal niet veel over cowboys, maar na dit boek snap ik niet helemaal waarom eigenlijk niet! Anja lijkt de sfeer die er heerst op een Amerikaanse ranch en alle bijbehorende tradities, omgangsvormen en problematiek perfect gevangen te hebben in dit verhaal. Ik waande mij helemaal in de wereld van de cowboys en genoot hier met volle teugen van! Door het verwerven van maatschappelijke thema’s in het verhaal heeft het boek bovendien net wat meer diepgang.

De schrijfstijl van ‘Weer op de rit’ is wederom geweldig te noemen. De balans tussen vaart en diepgang is perfect en ook de humor miste in dit verhaal niet. De scene waarin Robin aan Sam opbiecht dat ze een poster van hem boven haar bed in Nederland heeft hangen, is hilarisch. De vriendschap en bijbehorende gesprekken tussen de vriendinnen waren heerlijk om te lezen. Het verhaal speelt zich grotendeels af in de herfst en doordat de omgeving geregeld omschreven wordt, kwamen de autumn-vibes goed binnen. Door de korte hoofdstukken vloog ik door het boek heen en was de verleiding om nog een extra hoofdstuk te lezen groot.

Het verhaal is een echte slow-burn romance en ik vond het geweldig! De dynamiek en aantrekkingskracht tussen Robin en Sam is geweldig en hun band voel je met iedere bladzijde die je omslaat zich verder verdiepen. Heerlijk! Het is mooi hoe geflirt, geplaag en mooie, diepgaande momenten zich afwisselen en opvolgen tussen de twee hoofdpersonages.

Hoewel het even lijkt of het niet goed zal eindigen tussen Robin en Sam gebeurt er dan iets wat extreem romantisch is en waardoor alles toch nog goedkomt. Je bent pas thuis als je bij degene bent van wie je houdt ;) Hoewel het einde niet erg verrassend was, was het perfect voor dit verhaal.

Kortom: Anja Janssen did it again! Een heerlijke feelgood voor dit jaargetijde vol diepgang, romantiek en cowboys. Ik heb Robin en Sam in mijn hart gesloten en raad dit boek dan ook aan iedereen aan.

Meer recensies van aninaleest