Bijzondere YA-roman met diepgaande thema's

aninaleest 12 mei 2024
Ik mocht de YA-roman ‘Zoals sneeuw valt’ van Erin Doom, uitgegeven door AW Bruna, lezen en recenseren. Een bijzonder verhaal over rouw, vriendschap en je plek vinden in de wereld. Ik heb ‘Zoals sneeuw valt’ beoordeeld met 3,5 ster.

Na een lang en traumatisch ziekbed overlijdt de vader van Ivy. Vol verdriet moet Ivy haar thuisland Canada verlaten om bij haar peetvader John en diens zoon Mason in Californië te gaan wonen. Ivy heeft het gevoel alsof ze in een compleet andere wereld terechtkomt en heeft veel moeite om zich aan te passen. Het nare gedrag van Mason helpt haar niet bepaald om zich welkom te voelen. Bovendien lijken de autoriteiten haar op de hielen te zitten in verband met een geheim dat haar vader met zich meedroeg. Lukt het Ivy om de dood van haar vader een plekje te geven en een nieuw thuis te vinden?

Allereerst even de cover en de uitvoering van het boek: wat een plaatje! De stenciled edges zijn prachtig en ook de kaft van het boek springt meteen in het oog. Hoewel de cover doet vermoeden dat het verhaal een winterse sfeer heeft, valt dit erg mee. Laat je daar dus niet door misleiden, dit verhaal is ook prima te lezen in de lente of zomer!

Het verhaal van ‘Zoals sneeuw valt’ is bijzonder. Het raakt diepe thema’s, zoals rouw, volwassenen worden, vriendschap en je plek vinden in de wereld en dat allemaal vanuit de beleving van een tiener. Deze thema’s worden goed uitgewerkt en zorgen ervoor dat je sympathie voor en verbinding met hoofdpersoon Ivy voelt. Persoonlijk vond ik de verhaallijn rondom het nalatenschap van Ivy’s vader wat vergezocht. Hoewel deze verhaallijn zorgt voor mysterie en actie in het verhaal, vond ik het ook ongeloofwaardig, waardoor het niet fijn voelde in het verhaal.

Ik moest wel een beetje wennen aan de schrijfstijl van Erin Doom. Ze schrijft beeldend en poëtisch, maar dit zorgde er bij mij ook voor dat ik het verhaal soms wat langdradig vond verlopen. Door de vele details die beschreven worden, zag ik de personages en gebeurtenissen zo voor mij, maar het vertraagde het verhaal op sommige plekken ook. ‘Zoals sneeuw valt’ is een flinke pil en ik denk dat dit niet had gehoeven als bepaalde zaken wat beknopter beschreven waren.

Het verhaal speelt zich grotendeels af in Californië en voor een klein deel in Canada. Het contrast tussen deze twee plekken wordt mooi beschreven en maakte dat ik mij echt even in het buitenland waande. Het grote verschil tussen de warmte en de kou zorgt ervoor dat de lezer zich goed in kan leven in het feit dat Ivy moeite heeft om haar nieuwe woonplek haar thuis te maken.

Naast Ivy speelt Mason een grote rol in het verhaal. In het begin vond ik hem niet zo’n leuke personage, maar naarmate ik hem beter leerde kennen, groeide mijn sympathie voor hem. Masons verleden verklaart zijn gedrag in het heden en hoe meer hierover bekend werd, hoe meer de band tussen hem en Ivy groeide. De connectie tussen deze twee personages is mooi en voelde echt aan.
Verder speelt John een prominente rol in het verhaal en leren we de vader van Ivy kennen door flashbacks van Ivy naar het verleden. Dit had wat mij betreft zeker een meerwaarde en maakte dat ik het verdriet van Ivy zelf ook voelde.
Wat mij betreft had de vriendengroep van Mason, die allemaal een bijrol spelen in het verhaal, niet zo groot hoeven zijn. Alle verschillende namen zorgden eigenlijk alleen maar voor verwarring, vooral omdat de personages verder niet uitgewerkt werden. Ook de verhaallijn rondom de moeder van Mason werd, naar mijn mening, wat afgeraffeld.

Naast de hardcover, die prachtig is, is ook het luisterboek van ‘Zoals de sneeuw valt’ een aanrader. Deze is ingesproken door Relinde de Graaff en haar prettige stem maakte dat ik door de hoofdstukken heen vloog. Het was fijn om het lezen af te wisselen met luisteren naar het audioboek.

Kortom: ‘Zoals sneeuw valt’ is een bijzonder verhaal met veel diepgang en fijne hoofdpersonages die een mooie connectie met elkaar delen. Door de poëtische schrijfstijl en vele details voelde het boek voor mij wat langdradig, maar dit is uiteraard persoonlijk. Sommige aspecten van het verhaal voelden wat ongeloofwaardig aan, maar zorgden daarentegen wel voor actie en sensatie. Ik zou ‘Zoals de sneeuw’ valt zeker aanrader als je zoekt naar een niet alledaagse YA-roman.

Meer recensies van aninaleest