Aartsvijand voor het leven

Anita 13 augustus 2024
Sorin Dumitrescu groeit op onder het juk van de dictatuur van Ceaucescu waar het alziende oog en de alles horende oren van spionnen en Securitate de vrijheid van de Roemeense burgers aan banden leggen.
1988. De achttienjarige Sorin redt zichzelf uit een hachelijke situatie maar maakt daarbij enkele mensen tot aartsvijanden voor het leven. Hij vlucht het land uit en komt terecht in België.
Nu. Als boekhouder in het Antwerpse heeft Sorin klanten met veel geld voor wie hij een witwasconstructie opzet met een businesscontact in Transnistrië. Dat had hij beter niet gedaan … .
‘De Chisinau Expres’ is na ‘Het Buchinsky Incident’ opnieuw een internationale thriller; van Transnistrië, over Moldavië en Roemenië tot in België en terug, hoofdpersonage Sorin is voortdurend onderweg.
Door het gevaar voor eigen leven achtervolgd buitelt Sorin van de ene actie in de andere. Korte hoofdstukken die steevast eindigen in een cliffhanger stuwen de plot voort. Het verhaal boeit van begin tot eind; de spanningsboog blijft altijd strak aangespannen. Corruptie, smokkel, wraak en moord zijn de hoofdingrediënten met als sterk tegengewicht de kracht en de waarde van ware vriendschap die zelfs Ceaucescu niet kapot kon krijgen.
Sorin maakt niet altijd de beste keuzes. Zijn dubieuze zaken om aan zijn verlangen naar het grote geld te voldoen, brengen hem in de problemen én opnieuw naar de contreien waar hij uit wegvluchtte. Eigen schuld, dikke bult? Toch wist hij me op een bepaald moment voor zich in te nemen: in vergelijking met een moordmachine als Codreanu is de kant van Sorin vlug gekozen.
Het kader waarin alles gebeurt, is met grote zorg voor detail uitgewerkt. De beschrijvingen van lanen, pensions, bossen en de Chisinau locomotief lijken waarheidsgetrouw. Het lijkt meer dan waarschijnlijk dat de auteur veldwerk en schrijven ook voor dit boek heeft gecombineerd. Geen half werk door Benny Baudewyns! De toevoeging van namen als Ceaucescu, Poetin, Oekraïne, … dragen bij aan het realistische karakter van het fictieve verhaal, maar de ‘nieuwe historische context’ beperkt zich tot het feit dat de Russen Oekraïne hebben veroverd en Moldavië als volgende doelwit hebben gekozen.
‘De Chisinau Expres’ is een absolute aanrader ! Benny Baudewyns is een ras verteller die ook dit fictieve verhaal van de eerste tot de laatste bladzijde stevig onder controle houdt. En wat een verbeelding! Doch alles op maat van het kader waarin het verhaal speelt. Twist na twist kaapt de plot je aandacht. Naar de ontknoping toe wacht een plotwending van formaat die ik niet zag aankomen. Het betekent alleen maar extra zuurstof om de plot tot op het einde spannend te houden en de afloop ervan onzeker.
Plannen om ‘De Chisinau Expres’ te lezen? Maak je borst alvast goed nat! Hopelijk ben je voldoende getraind op uithouding want eens je begint te lezen is er geen stoppen aan!
4.5 *

Meer recensies van Anita