Met puzzelstukken schuiven over het asfalt

Anita 16 oktober 2024
Belinda (Billy) Kidd is op de terugweg van een lange reis in Australië wanneer ze met haar huurauto komt vast te zitten in een file. Niemand kan nog vooruit of achteruit. De poppen gaan aan het dansen wanneer in een zwarte sedan een lijk wordt ontdekt.
‘File des doods’ is een locked-inmysterie, maar profileert zich enigszins als buitenbeentje in het genre. Dat mag je letterlijk nemen! De autosnelweg waarop iedereen vast zit fungeert als een grote atypische ‘kamer’ in open lucht. Daar waar je doorgaans elkaar in alle anonimiteit voorbij zoeft, contacten in het beste geval zeer vluchtig zijn, geven chauffeurs van allerlei pluimage, nillens willens beetjes info over zichzelf vrij.
Eerste indrukken geven extra kleur aan de personages. Nog voor ze de namen van de chauffeurs kent, doopt Billy elk van hen met een bijnaam gebaseerd op een opvallende karaktertrek waarmee ze het mysterie komen binnenvallen. Het blijft het hele verhaal lang als een tweede huid aan hen kleven. Regelmatig neemt één van hen het stokje van Billy over om in de ik-vorm zijn of haar gedachten te delen. Je wordt er niet echt wijzer van.
Lange zenuwslopende minuten en uren in de file en tegelijkertijd de tijd die dringt (wat als de file oplost?). Incidenten en verdachtmakingen bij de vleet. In de loodzware hitte en zonder voedsel laaien de gemoederen op. Billy tracht, terwijl ze van hot naar her loopt, 1 + 1 op te tellen. Niet gemakkelijk als je blaas op knappen staat.
Terwijl alle personages in hun stereotiep blijven hangen, betekent de gedwongen stop de wereld voor Billy. Het is boeiend te zien hoe haar personage evolueert in een situatie die het uiterste van haar vergt. Al dringt de vraag of het allemaal net niet te lang en te veel is zich op.
Wie is de dode? Wie is de moordenaar en waar is hij/zij gebleven? Vond de dader daar waar Billy geen enkel plekje vindt om te plassen, een verborgen exit waardoor hij/zij kon ontkomen? Dat is de vraag van één miljoen die Billy moet zien te beantwoorden om deze whodunit op te lossen.
‘File des doods’ leest vlotjes en speelt in een toch wel origineel gekozen decor. Heel spannend wordt het nooit, wel eindigt de whodunit met een goede portie actie. Ik heb deze debuutthriller met plezier gelezen, al had een snellere ontknoping het verhaal zeker niet tekort gedaan.
3.5*

Meer recensies van Anita